Enterprise Cloud 2014: ICT-organisaties krijgen grip op de cloud terug

cloud

65 procent van alle bedrijven maakt gebruik van technologie, diensten en oplossingen uit de cloud als onderdeel van hun ICT-infrastructuur. De CIO of CTO binnen de organisatie is verantwoordelijk voor meer dan 80 procent van alle bedrijfsinvesteringen in de cloud. De CIO/CTO blijkt in meer dan de helft van de gevallen (62 procent) persoonlijk grip te houden op alle inkoop van cloud-oplossingen. Dit zijn een paar conclusies van het State of the Market: Enterprise Cloud 2014-rapport van Verizon Enterprise Solutions.

Deze State of the Market: Enterprise Cloud 2014 is de tweede editie van het jaarlijkse rapport van Verizon. Het biedt originele data en analyses van de manier waarop ondernemingen de cloud inzetten en hoe dit van invloed is op zowel de ICT-organisatie als de rest van de onderneming. Het is het enige rapport dat interne gegevens van een van de meest ervaren aanbieders van cloud-diensten combineert met data en inzichten van externe analisten- en onderzoeksbureaus. Het is een momentopname van actuele trends rond cloud computing, gecombineerd met analyses en voorspellingen over het zakelijk gebruik van cloud computing.

“De discussie over zakelijke ICT en cloud computing heeft zich duidelijk verlegd van ‘of’ naar ‘hoe’ en ‘wat”, zegt Siki Giunta, senior vice president Cloud Services bij Verizon Enterprise Solutions. “Klanten vragen ons niet langer of ze de cloud al dan niet zouden moeten inzetten, maar willen weten hoe ze het kunnen gebruiken voor het veranderen van hun bedrijfsvoering en zelfs voor het verwerken van hun bedrijfskritische workloads.”

 

Andere belangrijke bevindingen uit het rapport voor 2014 zijn:

  • 71 procent van alle cloud-klanten van Verizon doet een beroep op de cloud voor bedrijfskritische applicaties. In 2013 was dat 60%
  • Bedrijven besteden 38% meer aan cloud-oplossingen dan in het voorgaande jaar.
  • 84 procent van alle cloud-klanten ziet uptime als het belangrijkste criterium voor de selectie van een cloud-dienst.
  • Slechts 14 procent van alle bedrijven zag het realiseren van kostenbesparingen als belangrijkste criterium om over te stappen naar de cloud.

Hieruit blijkt dat de zakelijke cloud zich heeft ontwikkeld van een experimenteel platform tot een oplossing voor verwerking van bedrijfskritische workloads. De cloud zorgt inmiddels voor een wijziging en versterking van de rol van gecentraliseerde ICT. Bedrijven krijgen  hierdoor andere verwachtingen van hun cloud-leverancier. Interne ICT-afdelingen hebben het afgelopen jaar competenties en richtlijnen voor het gebruik van de cloud ontwikkeld. Ze werken op nieuwe manieren samen met andere onderdelen van de organisatie, in het bijzonder met de verschillende business units.

Aanbieders van cloud-diensten hebben in reactie hierop hun aanbod versterkt. Dit stelt hen in staat om integrale cloud-oplossingen aan te bieden die naast de vereiste infrastructuur ook essentiële netwerkmogelijkheden en beveiligingsfunctionaliteit omvatten. Dit zorgt voor een afname van schaduw-ICT, duidelijker verwachtingen bij zakelijke klanten en verbetering van de transparantie en prestaties van dienstverleners.

“De technologie die aan de cloud ten grondslag ligt, is volwassen geworden. De cloud is uitgegroeid tot een alom geaccepteerd platform voor het hosten van workloads voor applicaties,” aldus Giunta. “De relevantie van de ICT-afdeling voor de onderneming is er op ingrijpende wijze door veranderd.”

Lees ook het volledige rapport

Lees het rapport van vorig jaar

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...