EU legt 2,42 miljard Euro boete op aan Google voor misbruiken positie

Google logo Google Pay

Techreus Google moet een boete van 2,42 miljard boete betalen aan de EU voor het misbruiken van zijn machtspositie. De Europese Commissie stelt dat de prijsvergelijkingssite Google Shopping veel teveel voordeel heeft gekregen ten opzichte van de overige spelers op de markt.

Google zelf vindt dat zijn niets verkeerd hebben gedaan, meldden ze in een reactie op het vanochtend gevelde vonnis. Het bedrijf moet binnen 90 dagen ofwel de boete betalen en de eigen zaken op orde brengen, ofwel in beroep gaan. Na die termijn volgen dwangsommen van rond de tien miljoen euro per dag. Waarschijnlijk gaat het bedrijf in beroep.

Het bedrag is ongeveer even hoog als de hele bijdrage in een jaar van bijvoorbeeld een land als Denemarken en veel hoger dan verwacht. Men hield rekening met 1,1 miljard euro. De recordboete is het resultaat van een langlopende zaak die in 2010 werd aangespannen.

 

Bovenaan

Het probleem van de EU zit hem in concurrentievervalsing. Daarom is de boete ook zo hoog. Wie via de welbekende zoekmachine een bepaald product intikt, ziet als eerste een rijtje foto’s met de prijzen erbij. Dit zijn gesponsorde berichten van meestal grote winkelketens. Zij betalen de techreus voor een mooie plek in de zoekresultaten.

Zo ontstaat een gesponsorde vergelijkingssite die prominenter zichtbaar is dan de aanbiedingen van de concurrent. Het effect is des te groter omdat de techreus in Europa het meest wordt gebruikt ten opzichte van andere zoekmachines zoals Bing van Microsoft. De impact van het beleid van Google is dan ook groot.

Volgens de Europese Commissie komt de concurrentie op grond van de gewone algoritmes van het bedrijf pas op pagina 4 aan bod. Het bedrijf past deze algoritmes bovendien niet toe op de eigen advertenties.

De EU stelt dat hierdoor de resultaten van Google hard zijn gegroeid, terwijl die van concurrenten juist dramatisch zijn gedaald. In het Verenigd Koninkrijk verbeterde het bedrijf de resultaten x45 en  x35 in Duitsland. In Nederland verdiende het bedrijf 29 keer zoveel als voor de introductie van de nieuwe werkwijze.

Daar tegenover staat dat de resultaten van de concurrent juist dramatisch zijn gedaald. De Commissie zegt daar ook harde bewijzen van te hebben. Zo daalde de inkomsten van bepaalde concurrenten in het Verenigd Koninkrijk met 85%. Sommigen wisten zich deels aan te passen, maar kwamen er nooit helemaal bovenop.

In een reactie stelt Google juist dat deze bedrijven gewoon niet innovatief genoeg zijn, en dat ze het daarom niet redden. De EU stelt juist dat dat niet de schuld is van de concurrentie. Volgens hen is duidelijk bewijsbaar dat klanten automatisch veel vaker klikken op makkelijk zichtbare resultaten die bovenaan staan. Zelfs op een desktop is dat het geval.

 

De tien hoogst geplaatste resultaten op pagina 1 genereren 95% van alle kliks. Het allereerste resultaat krijgt daarvan 35% van de kliks. Ter vergelijking: het eerste zoekresultaat op pagina 2 van de zoekresultaten krijgt maar 1% van alle kliks.