Het gebruik van digitale leervormen, waaronder e-learning, groeit heel hard. Wat zijn de valkuilen? Ik geef u vijf simpele tips waarmee de kans van slagen van e-learning in uw organisatie veel groter wordt. Doe er uw voordeel mee!
-
Maak vooraf afspraken rondom tijdsbesteding
De verwachtingen over wanneer een werknemer tijd besteedt aan e-learning lopen vaak uiteen. Het komt regelmatig voor dat medewerkers er vanuit gaan dat alles in de baas zijn tijd kan en mag, maar zij krijgen daar van hun werkgever niet altijd tijd voor. Werkgevers denken regelmatig ‘e-learning is plaats- en tijdonafhankelijk, dat kan mooi in eigen tijd’.
Voorkom dat e-learning in uw organisatie met een 1-0 achterstand begint door vooraf goede afspraken te maken. Mijn advies is om er niet op aan te sturen dat werknemers uitsluitend in hun eigen tijd leren. Dat stuit op weerstand en de kans op succes wordt kleiner (klassikaal trainen gebeurde immers ook overdag). Hoewel het in principe niet uitmaakt wat je afspreekt zolang de afspraken maar duidelijk zijn, adviseer ik vaak een 50-50-verdeling. Dat betekent dat beide partijen elkaar tegemoet komen en werknemers zullen zich bewuster worden dat ze ook in hun eigen toekomst investeren.
-
Betrek uw management en teamleiders
Neem e-learning op in de standaard HR-cyclus en zorg dat alle managementlagen involved zijn. Voor het succesvolle gebruik van e-learning is het noodzakelijk dat het management de vinger aan de pols houdt, betrokken wordt en werknemers motiveert. De eenvoudigste manier is om dit vast op de agenda te zetten van periodieke voortgangsgesprekken met medewerkers. Het is dan uiteraard van belang dat voor alle managementlagen inzichtelijk is wie wat aan het doen is en wat daar de voortgang van is.
-
Zorg dat er écht tijd is om te leren
Deze tip lijkt een open deur, maar er is vaak geen tijd voor scholing overdag omdat belangrijke projecten voorrang krijgen. Voorkom dat e-learning op de laatste plaats komt door uw medewerkers bijvoorbeeld te vragen een paar uur op een vaste middag in te plannen voor het leren. Als manager of teamleider tornt u natuurlijk zelf niet aan deze afspraak.
-
Zorg voor meer dan theorie alleen
E-learning heeft vaak veel aandacht voor theorie, maar zeker in de IT is praktijkervaring ook heel belangrijk. Voldoende praktijkopdrachten zorgen er bovendien voor dat kennis blijft hangen en zijn daarnaast leuk om te doen. Ook specifieke aandacht voor examenvoorbereiding vergroot de motivatie en de kans op een succesvolle afronding van een opleiding.
-
Stimuleer leren en kennisdelen
Het zou natuurlijk het beste zijn als uw werknemers leren vanuit een intrinsieke motivatie, maar dat zal lang niet voor iedereen gelden. Het is dan ook van belang dat u bij voorkeur op verschillende manieren het leren en het delen van kennis stimuleert. U kunt er bijvoorbeeld een wedstrijd van maken (‘gamification’) of een prijs uitloven per team of afdeling en actief delen wie gewonnen heeft. Ook één keer in de maand samen in dezelfde ruimte zitten leren stimuleert kennisdelen. Zo benut je elementen van klassikale scholing voor e-learning.
Bonustip: de introductie van e-learning is een kans om een verandering in mindset teweeg te brengen binnen een organisatie. Het feit dat continue kennisontwikkeling een noodzaak is, wordt niet onderstreept door af en toe een klassikale training te volgen. Door de juiste inzet van e-learning, performancesupportsystemen, kennisdeling en waar nodige klassikale sessies kunt u uw organisatie faciliteren in en bewust maken van de noodzaak van een leven lang leren.
Patrick Kieviet, Directeur icttrainingen.nl