Het beheren van softwarelicenties is een vak apart. Om in het oerwoud van aanbieders, regels en mogelijkheden nog de bomen te zien, moet je van goeden huize komen. Alleen al de wildgroei aan contractvormen doet menigeen duizelen.
In mijn praktijk zie ik dat aanbieders hun klanten vaak in de richting duwen van een zogeheten Cloud Service Provider-contractmodel. Dit komt mede doordat Microsoft met ingang van afgelopen januari alle softwarelicenties onderbrengen in zo’n CSP-contractmodel. Dat betekent dat de gehuurde licenties – de abonnementen – én de gekochte licenties in één contract worden ondergebracht. Daarbij geldt overigens dat de gekochte licenties géén Software Assurance hebben. Met andere woorden, deze licenties gaan te zijner tijd ook over in een abonnement. Deze gang van zaken hoeft niet per se slecht te zijn, zolang een en ander maar op maat van de klant is gemaakt. En precies daar wringt hem nu de schoen.
De licentiemarkt wordt gedomineerd door CSP’s die elkaar financieel beconcurreren. In het tumult van deze commoditymarkt komt het belang van de klant nog wel eens in het gedrang. Want niet iedere organisatie wil vastzitten aan een Enterprise Agreement. Evenmin willen bedrijven niet alle software in een abonnementsvorm afnemen, noch willen ze dat alles in de cloud draait. Voor bepaalde situaties is namelijk een perpetual licentie mét Software Assurance beter geschikt. De klant kan dan zelf de afschrijving, upgrades en de eventuele overstap naar een nieuwere versie regelen. Soms is zelfs een vorige versie of tweedehands licentie de beste optie. Maar, zoals gezegd, het is een vak om dit goed en kostenefficiënt te beheren.
Daarom biedt License Partners nu licentie-ontzorging aan voor de volledige werkplek. In plaats van zoveel mogelijk licenties onder te brengen in één onwrikbare contractvorm, stellen wij de optimale mix samen, verdeeld over verschillende contract- en aankoopoplossingen. Voor de goede orde: er wordt geen enkele concessie gedaan aan de vereiste technologie en innovatie. Dus qua functionaliteit en toepasbaarheid merkt een klant geen verschil. Het enige dat anders is, is dat het geheel in verschillende contractvormen wordt ondergebracht. Wij brengen alles samen onder één paraplu zonder dat de klant daar omkijken naar heeft. Niet alleen heeft hij dan de optimale mix aan licenties, maar – misschien nog belangrijker – onder de streep verschijnt een veel vriendelijker kostenplaatje dan bij menig CSP-contractmodel.
Ik noemde al de volledige werkplek. Onze unieke licentie-ontzorging beperkt zich namelijk niet tot Microsoft-producten. Onder die ene licentieparaplu ontzorgen wij klanten in de volgende softwaredomeinen: Microsoft cloud en perpetual, back-up, beveiliging/disaster recovery, AVG en vergaderingen/communicatie. Daarnaast hebben wij samen met een partner een werkplekoplossing ontwikkeld. Daarmee kunnen wij, naast de al genoemde besparingen, nog meer kostenefficiëntie bereiken. Het applicatielandschap kunnen wij dan namelijk ontsluiten naar de verschillende gebruikersprofielen in een organisatie, waardoor er nog meer op licentiekosten kan worden bespaard.
Wees dus alert op die eenheidsworst in CSP-contractmodellen! In negen van de tien keer zijn ze onnodig duur en passen ze niet perfect op de klantsituatie. Laat ons uw bestaande licentiecontracten analyseren. Wij stellen drie verschillende scenario’s samen waaruit u de beste optie kiest. Daarmee bent u gegarandeerd van optimale functionaliteit tegen verrassend lage kosten.