“Dit is mijn verhaal over de markt, niet over Yenlo”, opent zegt Ruben van der Zwan het gesprek. Hij is oprichter, eigenaar en CEO van system integrator Yenlo. Hij deelt zijn visie op wat er wereldwijd gaande is in de IT, wat er speelt en waar het naar toe gaat. En hij steekt direct van wal. “Ik zie op dit moment drie grote shifts: klant, keten, mobiel.”
“Deze drie grote shifts, zeg maar gerust revoluties, in de markt, versnellen elkaar en zorgen bij elkaar opgeteld voor enorme vernieuwingen”, vervolgt Van der Zwan. “Ten eerste komt nu – eindelijk – de klant echt centraal te staan. We hoorden de kreet al langer, maar nu zorgt de technologie ervoor dat de klant mondiger is en echt het initiatief neemt. Netflix speelt hier goed op in. Zij geven hun kijkers de vrijheid om hun favoriete series en films te bekijken. Waar en wanneer ze maar willen, zonder reclame. Dat loopt als een trein, omdat Netflix weet waar behoefte naar is. Uber verstaat diezelfde kunst. Wat hun klanten ook bedenken; zij zijn er al mee bezig. Ook andere bedrijven zie je steeds harder hun best doen om met nieuwe technologieën het verschil te maken voor hun klanten. En dat resulteert in de meest disruptieve concepten.”
Mobielvriendelijk
Een tweede belangrijke shift is volgens Van der Zwan de beweging naar ketenintegratie: “Je hoeft als bedrijf niet langer alles zelf te doen. Dat is onmogelijk en ook onwenselijk. We gaan meer en meer samenwerken met partners in de keten, die ieder steeds beter gespecialiseerd zijn in het leveren van een excellent onderdeeltje van de keten. Technologie maakt dat geografische grenzen daarbij vervagen. China is maar 1,2 seconden ver.”
De derde en laatste grote shift is Mobile Only volgens Van der Zwan. “Iedereen, zowel privépersonen als professionals, opereert in toenemende mate alleen nog maar mobiel”, zegt hij. “Mensen beslissen op elk moment van de dag of nacht, op elke locatie, zelf met wie ze zakendoen. En dat biedt kansen voor nieuwe bedrijven. Zo kan iedereen tegenwoordig een bank beginnen. Als jij 24/7 beschikbaar en mobielvriendelijk bent, doe je gewoon mee.”
De ontwikkelingen gaan steeds sneller en de gevolgen voor bedrijven zijn volgens Van der Zwan dan ook ingrijpend: “Bedrijven moeten noodgedwongen steeds sneller inspelen op de klantvraag. Als zij dat niet doen, doen hun concurrenten het.” Van der Zwan ziet dan ook dat er een technologieoorlog is ontstaan, waarin een steeds snellere time-to-market de inzet is.
IT Delivery Gap
Tegelijkertijd ziet Van der Zwan in de markt steeds vaker wat hij de ‘IT Delivery Gap’ noemt. “De business owners stellen aan de ene kant, onder druk van de markt, steeds hogere eisen aan IT. Maar aan de andere kant staan veel it-afdelingen nog met hun benen in de jaren ’90, met een traditionele manier van werken en denken. IT wordt op die manier vaak overvraagd, en komt enorm onder druk te staan om te kunnen leveren. De klant wordt dus steeds mondiger en machtiger, en dat dwingt bedrijven om steeds sneller in te spelen op veranderingen en klantbehoeften. En dat allemaal ook nog eens goedkoper en tegen een betere kwaliteit dan hun concurrenten. En met een steeds betere service.” Van der Zwan wijst op bedrijven als Tesla dat ‘de ultieme kwaliteitsbeleving’ biedt en Cool Blue, dat de slag met Bol.com wil winnen door ‘vandaag besteld, morgen geleverd’ te veranderen in ‘vandaag besteld, vandaag geleverd.’
Volledige ontkoppeling
Van der Zwan: “Dit soort kwaliteitsbeleving bij de klant kun je alleen bereiken met zwaar geoptimaliseerde IT. En met zwaar geoptimaliseerd bedoel ik: de volledige ontkoppeling van processen en IT. Dat doen we al een jaar of vijftien via SOA, Service Oriented Architecture, maar sinds een jaar of twee kennen we daarvoor de overtreffende trap, en dat is API Management. Waar SOA met name gericht was op de interne organisatie, daar is API het ontkoppelen van je buitenkant en je binnenkant.”
Zo kan API management volgens Van der Zwan voor een belangrijk deel de IT Delivery Gap oplossen. “Via API’s kan ik mijn voorkant heel snel blijven veranderen en mijn achterkant laat ik daarop in een iets langzamer tempo volgen”, verduidelijkt hij. Daarnaast is API Management een manier voor bedrijven om de community te betrekken bij het bouwen van bijvoorbeeld nieuwe apps. Als sprekend voorbeeld noemt Van der Zwan de slimme thermostaat van Quby. “Dankzij een open API kan iedere developer ter wereld aanhaken en bijdragen aan het succes. Ik voorspel dan ook een ‘explosie van API’s’ in de komende twee jaar.”
Vier thema’s
Naast API management zijn er nog vier belangrijke it-thema’s volgens Van der Zwan. Dat zijn achtereenvolgens: ketenintegratie, Internet of Things (IoT), Identity Access Management (IAM) en de analyse van big data. “We zien bijvoorbeeld al bij transportondernemingen en retailers dat zij de servicebeleving van hun klanten verhogen door het gebruik van IoT-sensoren of beacons. Daardoor kunnen ze betere location-based services leveren, of het koopprofiel van de klant verfijnen. Ik ken een voorbeeld van een transportbedrijf dat zijn vrachtwagens op nummerbordherkenning de grens laat passeren. Alle gegevens worden online ingevoerd en gecommuniceerd, en het oponthoud is teruggebracht naar bijna nul. Dit soort slimmigheidjes, die allemaal via API’s lopen, leveren een enorm concurrentievoordeel op.”
Welke bedrijven en organisaties zullen overleven en succesvol zijn? “Dat zijn de organisaties die via API management het volgende niveau van ontkoppeling weten te realiseren”, voorspelt Van der Zwan. “Daarbij ontwikkelen ze via analyse van big data nieuwe producten en diensten. En ze werken samen met ketenpartners, waar ook ter wereld.”
Actuele thema’s in IT
- API management
- Integratie
- Internet-of-Things (IoT)
- Identity access management
- Big data analyse
Yenlo
Yenlo werd in 2007 opgericht door Ruben van der Zwan (CEO) en Maarten de Waal (COO/CFO). Inmiddels telt Yenlo zo’n 85 werknemers, die internationaal werken vanuit de locaties Schiphol-Rijk (hoofdkantoor), San Francisco, Seattle, Stuttgart en binnenkort Basel.
Yenlo is Premier Partner van WSO2 en specialiseert zich als system integrator vooral in ketenintegratieoplossingen. Het internationale klantportfolio groeit snel en telt namen als KLM, Expedia, SoundTransit, Wageningen Universiteit en Quby. Voorjaar 2016 trad John Mathon, oprichter van TIBCO, aan als VP Strategy van Yenlo.