8min Ondernemen

Hippo CMS: Relevante content via elk kanaal

Hippo CMS: Relevante content via elk kanaal

In een poging om de geïnformeerde en betrokken burger te bereiken, presenteren instellingen zich digitaal via verschillende kanalen, waaronder mobiel en sociaal. Software is essentieel bij het beheren van efficiënte en consequente berichtgeving via deze zich snel ontwikkelende kanalen. Met een lange geschiedenis in mobile publishing is Hippo CMS ervoor gemaakt om consistent informatie te beheren in een omni-channel wereld. Als ´content-centric´ CMS maakt Hippo het voor redacteurs mogelijk om volgens het ´create once, publish everywhere´-principe te werken en dus content-gecentraliseerd te bewerken en te publiceren via elk willekeurig kanaal. Deze benadering voorkomt tijdverspilling en risicovol handmatig werk, zoals bij page-based CMS, en maakt het toevoegen van eventuele extra kanalen heel eenvoudig.

Hippo is een contentmanagementsysteem voor het creëren van  gepersonaliseerde en relevante klantervaringen via verschillende kanalen, zoals social media, mobiel en natuurlijk het web. Als open source en op open standaarden gebaseerd Java CMS is het ontwikkeld voor flexibiliteit en integratie.

Hoewel de software in uiteenlopende sectoren wordt gebruikt, van FinTech tot detailhandel en onderwijs, blijken de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van het systeem in het bijzonder geschikt voor de behoeftes van overheidsinstellingen. Onder meer de Nationale Politie, NS, Rijksoverheid, Onderwijsinspectie, SURF, Luchtverkeersleiding, Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en de UK National Health Service gebruiken Hippo CMS om hun online-omgevingen te beheren.

WCM voor de hele organisatie
Anders dan bij andere moderne CMS’en, gelooft Hippo dat een sterke redactionele ervaring nooit ten koste mag gaan van de tevredenheid van de developer, of vice versa. Hippo CMS is ontworpen met de overtuiging dat flexibiliteit binnen een afdeling niet genoeg is – het betreft de hele organisatie. “Het CMS is zo ontwikkeld, dat deze de organisatie dient, en het de verschillende stakeholders in staat stelt om met het systeem te werken”, stelt Marcel Hilboezen, commercieel directeur bij CC Group, de it-organisatie uit Rijswijk waarmee Hippo een partnership heeft. “Hippo CMS combineert gebruiksgemak voor redacteurs en content makers met de flexibiliteit en de eenvoud voor developers om snel aanpassingen door te voeren.” Hippo CMS voldoet bovendien volledig aan alle richtlijnen die gelden binnen de overheid (NORA, webrichtlijnen 2, et cetera) en is ontworpen voor omgevingen die kunnen schalen, veilig zijn en altijd beschikbaar moeten zijn.

Omdat Hippo CMS open source is en op open standaarden is gebaseerd, is het ervoor gemaakt om het in bestaande architecturen te integreren en te werken met al bestaande software-systemen. Hippo zorgt voor een stapsgewijze migratie, en omdat klanten volledig toegang hebben tot de code van Hippo CMS, blijft de transparantie die nodig is bij overheidsprojecten, gewaarborgd.

Een van de belangrijkste doelstellingen van de digitale organisatie is het leveren van de juiste informatie aan de juiste mensen op het juiste moment, via ieder kanaal. Hippo’s personalisatiemogelijkheden stellen organisaties in staat om contextueel relevante content te leveren, gebaseerd op elk willekeurig criterium, zoals geolocatie, tijd, lokale taal of weertype. Gebaseerd op deze criteria en het surfgedrag van de bezoeker, is Hippo in staat om steeds relevante en persoonlijke informatie in realtime te serveren.

Hippo CMS 10 en evidence-based
Hippo CMS biedt organisaties de inzichten om echt te ontdekken welke content hun doelgroep aanspreekt – de leidraad voor online content strategie. Hippo stelt organisaties in staat om doelen aan hun content te koppelen en de resultaten te meten op basis van bijvoorbeeld betrokkenheid, redactioneel succes, de effectiviteit van bepaalde soorten content ten opzichte van andere, et cetera. Dit maakt een evidence-based digitale strategie mogelijk: de motor achter de verbetering van bestaande content en het creëren van nieuwe content, om nog beter in de behoeften van de burger te voorzien. Door te meten welke informatie wel en niet werkt, biedt Hippo inzicht hoe de burger zo goed mogelijk online geholpen kan worden. Nu en in de toekomst.

Het in Amsterdam opgerichte Hippo groeit dankzij een gecertificeerd partnernetwerk momenteel snel in binnen- en buitenland. Die groei is mede te danken aan de samenwerking met CC Group – een groep van it-organisaties met elk een eigen specialisatie, dienstverlening en branchekennis – die enkele jaren geleden koos voor Hippo CMS en via een partnership een strategisch samenwerkingsverband aanging. “In de markten waarin wij als CC Group actief zijn – overheid, media, zorg en reizen – zien wij een stijgende vraag naar CMS-software”, zegt commercieel directeur Marcel Hilboezen. “Onze klanten zien steeds vaker het belang van gepersonaliseerde bezoekerservaringen die kunnen worden geboden op alle contentkanalen. Omdat Hippo CMS open source is en op open standaarden is gebaseerd, is het de ideale oplossing voor agile-ontwikkeling en open integratie. Voor CC Group en onze klanten is Hippo een sterke oplossing voor het bieden van dynamische getargete multichannel-ervaringen in meerdere talen.”

CC Group heeft inmiddels een gespecialiseerd team van bijna 15 ervaren Hippo-consultants. Hilboezen: “Hierdoor zijn wij in staat om klanten te adviseren over Hippo, maar zijn we ook ingericht voor het uitrollen van complete implementaties, het realiseren van (maatwerk)koppelingen en het beheren van Hippo-omgevingen.”

Bovendien sluit de inzet van Hippo aan op rijksoverheidbrede ontwikkelingen, waarbij zowel vanuit het rijk als vanuit de rijksinspecties initiatieven lopen om websites van de ministeries dan wel van inspecties op één centraal open source platform onder te brengen.

Doordat veel organisaties in Nederland Hippo CMS actief gebruiken voor al hun online-kanalen, is er een actieve Nederlandse Hippo-gebruikersgroep ontstaan waarvan de leden elkaar meerdere malen per jaar ontmoeten en online ervaringen delen.

Hippo CMS is het enige open source Java WCM in de Gartner Magic Quadrant for Web Content Management van 2015 en is bij de CMS Critic People’s Choice Award uitgeroepen tot Best Enterprise Java CMS in 2014. Hippo’s werk voor de Nationale Politie werd onderscheiden met een Computable Award. Hippo is momenteel het enige Nederlandse softwarebedrijf dat door Computable is genomineerd als Best Software Vendor 2015.

CCGroup: System Integrator nieuwe stijl

CC Group is een System Integrator nieuwe stijl. Een groep van it-organisaties met elk een eigen specialisatie, dienstverlening en branchekennis. De it-organisatie uit Rijswijk is technologiepartner voor Java, Oracle en Microsoft, en behalve sterk gedreven vanuit de techniek, tevens een echte businesspartner. Een partner die consultancy, projecten en productontwikkeling actief inzet om zo te komen tot systeemintegratie die haar klanten op de lange termijn de beste ‘return on InvestmenT’ oplevert.

“Wat ons sterk maakt, en draagt, is dat we naast zeer adequate technische kennis ook beschikken over diepgaande kennis omtrent specifieke branches waarin wij actief zijn”, zegt commercieel directeur Marcel Hilboezen. “Zo hebben onze 80 collega’s veel ervaring en expertise opgebouwd binnen overheden, zorg, media en de reiswereld. Deze kennis zorgt ervoor dat wij in staat zijn om parallellen te trekken tussen wat er bij diverse klanten gebeurt. Wanneer je dat vervolgens weer als bagage kunt meegeven aan je consultants, maakt je dat als groep sterker. Onze klanten waarderen deze aanpak en geven hierdoor het vertrouwen aan onze consultants.”

Het succes van de organisatie valt of staat met de collega’s die het werk uitvoeren. Hilboezen: “Een belangrijk doel is dan ook dat onze consultants het leuk en uitdagend vinden om voor ons te werken. Hierbij spelen het maatschappelijk bewustzijn en het ondernemen een belangrijke rol. CC Group let sterk op diversiteit binnen de organisatie, medezeggenschap van de collega’s en gedragscodes. Daarnaast hebben wij binnen de organisatie een uitgebreid scholingsinstituut, die mensen met een bepaalde afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid geeft om zich via intensieve begeleiding te bekwamen in Java, Oracle of Microsofttechnologie (social return). Als organisatie profiteren wij weer van de beschikbaar komende kennis voor het aannemen van projecten op onder meer het gebied van websitebouw en CMS-implementaties.”

Op het gebied van websites en CMS-implementaties vindt de CC Group haar oorsprong binnen de media en de reiswereld. Zo is het bedrijf verantwoordelijk geweest voor de oplevering van de website van het Financiële Dagblad en Business News Radio (BNR). Daarnaast heeft zij binnen de reiswereld, als één van de eerste organisaties, vele toonaangevende reisorganisaties online gebracht.

Overheid
Binnen de rijksoverheid heeft CC Group, in samenwerking met een partner, een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van een website die informatie verschaft over de beoordeling van de inspectie van Nederlandse scholen. Deze website is vervolgens door CC Group in beheer genomen. Daarnaast is het bedrijf betrokken bij de verdere ontwikkeling van de website van een overheidsorganisatie die zich richt op de coördinatie van het algemene regeringsbeleid en van de overheidscommunicatie.

De missie van CC group is om de bedrijfsdoelstellingen van haar klanten te helpen realiseren door geïntegreerde systemen te ontwikkelen, die direct inzetbaar zijn, voldoen aan de verwachtingen en lang meegaan, zodat de klanten een degelijke ´return on InvestmenT´ ervaren.