ICT NML is een Technologie- en Communicatie dienstverlener. Het is in 2018 opgericht en is eigendom van de gemeenten Roermond, Venlo, Weert en Nederweert. Voor deze vier gemeenten in Noorden Midden-Limburg beheert de dienstverlener de volledige ICT-infrastructuur. ICT NML heeft onlangs een uitgebreid ICT-project afgerond waarbij de computerinfrastructuur voor eindgebruikers werd vernieuwd.
De ICT-infrastructuur ondersteunt de openbare diensten voor meer dan 220.000 inwoners. Dit omvat onder andere het afgeven van paspoorten, rijbewijzen, bouwvergunningen, het verlenen van sociale diensten en werkloosheidsuitkeringen. Ter vervanging van 2.400 end-of-life zero clients heeft ICT NML op verschillende kantoorlocaties het IGEL OS en multimedia UD3-endpoints geïmplementeerd. Dit grootschalige eindgebruikers Upgrade Project maakt deel uit van een ruimere investering van € 9 miljoen om de technologie te consolideren. Doel is één moderne, robuuste, veilige en gestandaardiseerde IT-omgeving binnen de vier eerdergenoemden gemeenten. De investering voorziet in 27 verschillende IT-programma’s.
Desktop toe aan vervanging
Vanuit een VDI-perspectief werd in 2013 VMware Horizon geïnstalleerd met nul clients op de desktops met het PCoIP-weergaveprotocol (PC over IP). Dennis Buskes, Senior Engineer van ICT NML, licht toe: “De endpoints waren verouderd en moesten worden vervangen, maar we wilden een nieuwe oplossing met multi-protocol mogelijkheden. Dit stelt ons in staat om van PCoIP over te stappen naar VMware’s Blast Extreme, maar ook om een dubbele omgeving te draaien, zodat de migratie in onze eigen tijd kan plaatsvinden. IGEL OS- en UD3-endpoints bieden deze mogelijkheid.”
De IGEL UD3-endpoints zijn per gemeente uitgerold: eerst Nederweert, daarna Weert, Roermond en vervolgens Venlo. Ze maken verbinding met VMware Horizon op Dell EMC-servers met behulp van een Dell EMC XtremIO X2-opslagarray. ICT NML heeft ongeveer 2.000 gelijktijdige gebruikers die het VDI-systeem gebruiken. Joost Poulissen, ICT NML’s team leader, zegt: “Hoewel we veel werk hebben verzet om backend-systemen te vernieuwen, was het belangrijk om ons EUC-upgradeprogramma goed te krijgen. Dit was namelijk het eerste en meest zichtbare project waarbij eindgebruikers zelf directe verandering ervoeren. Hoewel het een flinke klus was, is de implementatie in slechts vier maanden verricht, zonder downtime aan de klantzijde.”
Waarom IGEL?
IGEL’s UMS biedt betere beheermogelijkheden in vergelijking met de concurrentie. Hierdoor kunnen firmwareupdates automatisch naar alle eindpunten worden gepusht. Het UMS biedt 7.000 configuratiepunten, zodat de eindgebruikerservaring kan worden gefinetuned. Bovendien is ICT NML erin geslaagd om af te stappen van vier Teradiciconsoles – één per gemeente – naar één gecentraliseerd beheerplatform voor alle apparaten.
IGEL OS maakt tevens de conversie van x86-64-apparaten mogelijk. ICT NML heeft de Edge-software gebruikt om 150 Dell- en Toshiba-laptops om te zetten naar Linux gebaseerde IGEL-machines. Niet eerder was men in staat om op afstand beheerde en beveiligde laptops te leveren.
Met de Cloud Gateway van IGEL kunnen eindpunten die niet met het bedrijfsnetwerk verbonden zijn eveneens worden aangesloten, zoals externe apparaten in vergaderruimten, zwembaden of personeel dat thuis werkt of bewoners bezoekt. Settings, updates en profielen worden in schaduw voor helpdeskdoeleinden naar de apparaten gestuurd. IGEL OS ondersteunt tevens twee-factorauthenticatie voor een verbeterde beveiliging.
Met behulp van de UD3-eindpunten en geconverteerde laptops maakt IGEL OS een gemakkelijke verbinding met VDI- en cloud-werkplekken mogelijk. De door het besturingssysteem aangedreven eindpunten van IGEL zijn agnostisch en kunnen beide routes naar de levering van applicaties ondersteunen, gezien de ingebouwde Firefox browser. Dirk Gielen, ICT NML-projectmanager, legt uit: “We draaien ongeveer 800 applicaties binnen de gemeenten. Ongeveer 200 daarvan zijn web-gebaseerde SaaS-oplossingen, andere zijn legacy-systemen van meer dan een decennium oud. Ons doel is om veilige toegang tot deze SaaS-apps rechtstreeks vanuit IGEL te bieden. Ook willen we de hoeveelheid dure hardware die nodig is om VDI te ondersteunen verminderen en het personeel tegelijkertijd sneller toegang geven tot systemen waarbij zij de tijdvertraging bij het inloggen op Horizon vermijden.”
Joost Poulissen: “Historisch gezien had elke gemeente zijn eigen IT-afdeling, budget en infrastructuur. Door een gedeelde ICT-dienst te creëren, kunnen ze boven hun individuele gewicht uitstijgen wat betreft de kwaliteit van de aangeschafte enterprise-technologie. IT-beheer is vereenvoudigd en op de lange termijn is geld bespaard. Gezien de gedane investering is het onze ambitie om samen te werken met nog andere gemeenten, de publieke sector en non-profit organisaties in Nederland.”
Ontvang hier de volledige casestudy ICT NML.