“Niets is wat het lijkt in de cloud”

“Niets is wat het lijkt in de cloud”

Marga Reuver levert private-clouddiensten. En ze heeft een uitgesproken mening over cloud computing. Want weliswaar is ‘cloud’ het nieuwe buzzword en ook volgens Reuver een fundamentele vernieuwing met grote potentie, er is veel wat ict-verantwoordelijken zich nog onvoldoende realiseren. Wie ‘met beleid’ te werk gaat, kan volop profiteren. Maar wie ondoordacht in de cloud duikt, komt volgens Reuver van een koude kermis thuis. In gesprek met een gedreven ict-professional. Over do’s en don’ts, gebakken lucht en goud, kansen en gevaren…

 

Cloud computing maakt een stormachtige groei door. Ook de onderneming van Marga Reuver, Espresso gridpoint, plukt daarvan de vruchten. “Vooral de laatste twee, drie jaar gaat het allemaal sky-high. Dat is leuk en geweldig hoor”, zegt ze, “maar er dreigen ook gevaren.”

 

‘Darten in het donker’

Volgens Reuver duiken te veel organisaties zomaar in de cloud. ‘Darten in het donker’ noemt zij dat. De directeur ziet momenteel twee groepen in de markt. Ten eerste organisaties die goed hebben nagedacht, die al enige ervaring hebben opgedaan met cloudcomputing en die toe zijn aan cloud 2.0. “Maar daarnaast is er nog een veel te grote groep organisaties die zonder nadenken, als een kip zonder kop, naar de cloud verhuizen, omdat dat nu eenmaal tegenwoordig het toverwoord is. En dat is gevaarlijk.”

Voordat organisaties hun ict migreren naar de cloud moeten zij zichzelf, volgens Reuver, een aantal fundamentele vragen stellen. “Allereerst: hoe belangrijk is data-integriteit voor ons? Denk aan gevoeligheden rond privacy en dergelijke. Maar ook: wil ik controle houden over mijn ict-infrastructuur, ja of nee?” In het verlengde daarvan spelen vragen over wat krijg ik precies, hoe is het ingericht, al dan niet redundant, met of zonder back-upfaciliteiten, welk type support kan ik verwachten, en de benodigde beschikbaarheid. Pas nadat deze vragen beantwoord zijn, kan een weloverwogen keuze voor een cloudoplossing en een leverancier gemaakt worden.

Het gevaar is volgens Reuver dat organisaties zich te gemakkelijk overleveren aan grote public-cloudleveranciers die op het eerste gezicht betrouwbaar en voordelig ogen. “Maar zij leveren confectie, geen maatwerk. Zij kennen jouw business niet en als klant heb je geen idee waar je data staat. Vaak kun je geen afspraken maken over specifieke eisen en wensen van een organisatie.”  Bovendien lijken sommige public-cloudleveranciers misschien goedkoop, maar hun klanten worden volgens Reuver maar al te vaak verrast door extra facturen bovenop het standaardtarief. “Niets is wat het lijkt in de cloud.”

 

Maatwerk

Espresso gridpoint biedt met haar private-clouddiensten nadrukkelijk maatwerk aan. Dat wil zeggen: hoogwaardige expertise en advies, flexibiliteit, transparantie en – last but not least – security.

Daarbij levert het bedrijf uitsluitend via businesspartners, nooit rechtstreeks aan de eindgebruiker. Dit vanuit de filosofie dat aldus een keten – ofwel ‘ecosysteem’ – ontstaat die gezamenlijk maximale toegevoegde waarde (marktkennis, functionaliteit, flexibiliteit, transparantie) levert tegen een optimale en vaste prijs per maand. Ieder zijn eigen vak en expertise en samen sterk voor de eindgebruiker, zo luidt het devies.

Het dienstenassortiment van Espresso gridpoint bestaat uit een Virtual Datacenter (VDC), virtual desktop infrastructure (VDI)– sinds enige tijd ook in ‘private label’-versie – en overige diensten, zoals secure filesharing, disaster recovery en back-upservices. De onderneming beschikt over een eigen ict-infrastructuur, verdeeld over meerdere datacenters en een back-uplocatie. “Wie met ons werkt, werkt per definitie altijd met de nieuwste technologie en wij leveren met ons platform nu al zes jaar lang een beschikbaarheid van 99,99 procent.”

 

Business partners

De businesspartners van Espresso gridpoint zijn bijvoorbeeld softwarebedrijven (ISV’s), resellers van hardware- en softwareproducten, system integrators en ict-distributeurs. Deze businesspartners beschikken ieder voor zich over bovengemiddeld veel kennis, maar vooral: zij kennen hun klanten (eindgebruikers) en de sectoren waarin die opereren als de beste. De tientallen businesspartners van Espresso gridpoint zijn actief in onder meer het midden- en kleinbedrijf, de grootzakelijke markt, de industriële automatisering, CAD/CAM, de gezondheidszorg, lagere overheden en het onderwijs.

Reuver is overigens selectief in het kiezen van haar businesspartners. “Ze moeten uitblinken in kennis van hun klanten en de markten van die klanten. Dat is de sleutel.” Samen met de businesspartner is Espresso gridpoint in staat om business development voor specifieke sectoren te doen, zoals industriële automatisering, onderwijs en gezondheidszorg. Daarbij kan het ook gaan om het zo slim mogelijk migreren van legacy-applicaties naar de cloud.

 

Het ecosysteem verandert ECO_plaatje_ictmagazine

De filosofie en werkwijze die Reuver hanteert, zijn gebaseerd op een duidelijke visie. “De doos is een dienst geworden. Vroeger kocht je een doos met hardware en eentje met software. Een leverancier richtte dat in en daaromheen deed hij dan ook nog wel wat dienstverlening. Tegenwoordig is die doos een dienst, Infrastructure-as-a-Service. Wij leveren die dienst, op een intelligente manier.” Met dat laatste doelt Reuver op bijvoorbeeld hoe meer efficiëntie uit de hardware te halen, maar ook op aandacht voor ‘green IT’.

“Ik roep al jaren tegen mijn klanten dat het ecosysteem verandert. Vroeger had je onder meer HP, Cisco en Dell. Dat waren je leveranciers.” Tegenwoordig zijn er volgens Reuver geen ‘platte leveranciers’ meer, maar gaat het om samenwerking tussen businesspartners en eindgebruikers, vooral gericht op de lange termijn.

“Kijk, eindgebruikers kochten destijds geen maatpak, maar een enorm confectiepak. Daar lieten ze zich letterlijk innaaien. Terwijl je met private-cloudoplossingen iedereen een eigen maatpak kunt aanmeten. En dat is precies wat wij doen”, zegt Reuver. Daar hoort in haar ogen ook een heel ander soort dienstverlening bij: eveneens maatwerk. “Wij dragen onze kennis en kunde over aan businesspartners, wij delen die expertise, en samen met hen doen we productontwikkeling en business development voor eindgebruikers.”

“Cloud is de meest significante ict-ontwikkeling van de afgelopen dertig jaar”, stelt Reuver. “Ik zeg niet dat cloud de heilige graal is, maar het is wel een beweging die zowel onze businesspartners als de eindgebruikers in staat stelt om ICT nu eindelijk te gebruiken zoals het bedoeld is: afnemen wat je nodig hebt, transparantie in de kosten en ICT puur inzetten om de eigen core business te draaien. Dankzij de cloud kan iedereen nu doen waar hij goed in is, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent.”

Meer informatie: espresso-gridpoint.com