Intelligent autorijden

Intelligent autorijden

Eerlijk zeggen: stuur jij wel eens een berichtje terwijl je aan het rijden bent? Zo ja, dan ben je niet de enige. Ongeveer 1 op de 8 Nederlanders geeft toe wel eens te appen achter het stuur. Bij bestuurders onder de 35 is dit zelfs 1 op de 4. Volgens experts vallen er jaarlijks honderden doden en zwaargewonden door automobilisten die zich laten afleiden door hun smartphone. Dit soort verontrustende statistieken komen me tegenwoordig regelmatig onder ogen. Nederland ICT vormt namelijk een coalitie met onder andere Veilig Verkeer Nederland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met als doel de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren.

 

Daar zijn mooie technologische oplossingen voor. Zo bracht Samsung laatst een app uit die detecteert wanneer je deelneemt aan het verkeer, inkomende berichtjes ‘opvangt’ en automatisch beantwoordt met een soort out-of-office voor automobilisten. We hebben hem hier op kantoor getest en de reacties waren positief. In de praktijk blijkt dat de meeste berichtjes best een half uurtje kunnen wachten op een antwoord. Ook de mensen die een in-traffic-reply ontvingen, reageren allemaal enthousiast.

 

Technologie kan ons dus prima helpen veilig door het verkeer te manoeuvreren. Toch hoop ik dat we op langere termijn de taken andersom verdelen: ICT bestuurt de auto, terwijl wij onze berichtjes beantwoorden. De komende decennia zal kunstmatige intelligentie een enorme vlucht nemen. Kunstmatige intelligentie kan specialistische taken oneindig veel beter uitvoeren dan wijzelf. Ook autorijden. Logisch eigenlijk. Waar wij mensen al afgeleid raken van een knipperend lampje op onze smartphone, is ICT in staat om vele taken tegelijk uit te voeren. Laat ons maar lekker appen.

 

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft de ambitie uitgesproken Nederland testland te maken voor innovaties op het gebied van mobiliteit. Er is al een stuk snelweg gereserveerd voor experimenten met zelfrijdende auto’s. Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik hoop dan ook dat het volgende kabinet doorpakt en verder investeert in het versnellen van deze technologie. Politici en beleidsmakers moeten dit soort technologische innovaties meer expliciet benoemen als kans voor het oplossen van maatschappelijke problemen.

 

In aanloop naar de verkiezingen heb ik regelmatig gezegd dat ik graag een integrale politieke visie op digitalisering zou willen zien. Hoe gaan we in Nederland de digitale transformatie benutten om ons land slimmer, duurzamer, gezonder én veiliger te maken? Veiligheid was tijdens de verkiezingen een van de belangrijkste thema’s. Het ging dan vooral over criminaliteit en de dreiging van een terroristische aanslag. Dat zijn zeker onderwerpen die onze aandacht verdienen. Toch was het mooi geweest als het thema wat breder was getrokken.

 

Er vallen in Nederland jaarlijks bijna zes keer meer doden in het verkeer dan door moord of aanslagen. Wereldwijd zijn er meer slachtoffers in het verkeer dan door oorlog. Kunstmatige intelligentie drinkt niet, houdt zich altijd aan de verkeersregels, rijdt niet te hard en raakt nooit vermoeid of afgeleid. Hoog tijd dus dat we deze technologie op de juiste manier beschouwen: als een middel om levens mee te redden.