3min

Voortgang met de matrixprinter

Voortgang met de matrixprinter

Wanneer we de voortgang die technologie brengt de hemel in prijzen, is het tegelijkertijd belangrijk dat wij beseffen welke verantwoordelijkheden er op onze schouders rust.

Op een donderdagochtend sta ik te wachten op een vlucht richting Azië. Door de vertrekhal van Schiphol klinkt het geluid van een matrixprinter. Met een zekere weemoed denk ik terug aan mijn Oki Microline 183. Een medewerker van het servicebureau van de luchtvaart­maatschap­pij scheurt het papier af, loopt naar een papierbak bij de reizigers en gooit de passagiers­lijst weg. ‘De printer doet het niet goed’, klinkt het. Direct gaat mijn AVG-alarm af. Dat kon misschien nog zo in de jaren ’80, maar niet anno 2019.

Een week eerder had ik ruim een uur aan de lijn gehangen met de luchtvaartmaatschappij. Ik moest mijn vlucht wijzigen. De extra kosten wilde ik voldoen met mijn American Express, maar die werd niet geaccepteerd. Na veel, eveneens vruchteloos, gedoe met de creditcard van mijn vrouw kwam het besluit: betalen binnen 48 uur en wel op het ticketoffice. Niet op de dag van vertrek maar eerder.

Ook dit ging er in de jaren ’80 ongeveer hetzelfde aan toe, al denk ik daar in dit geval met minder weemoed aan terug. Hoeveel beter is dat tegenwoordig meestal geregeld. Je stuurt een berichtje via social media naar bijvoorbeeld KLM. Die sturen een betaalverzoek en daarmee is de kous af. Snel direct en minder dan vijf minuten inspanning. Geen ongevraagde safari naar het ticketoffice.

Als tiener las ik in de jaren ’80 de krantberichten over de massale werkeloosheid. Op de foto’s stonden mensen in lange rijen op straat te wachten om zich in te schrijven voor een uitkering. Inmiddels vullen we online een UWV-formuliertje in en is het levensonderhoud in veel gevallen geborgd. In plaats van daarmee tevreden te zijn, klagen we fel. En dat is maar goed ook. Vooruitgang is een continue zoektocht naar verbetering.

En nog steeds gaat er veel fout. Problemen als met de Boeing 737 MAX zijn bijvoorbeeld op schrijnende wijze zichtbaar én tastbaar. Software die niet goed genoeg werkt, instructies die beter kunnen, kosten keihard mensenlevens. Maar ook administratief raakt het mensen in hun bestaan. Soms treft dat een enkeling en soms tienduizenden of meer op hetzelfde moment.

Daarom moeten we continu naar verbetering zoeken. De kwaliteit van software moet omhoog, de beveiliging moet beter, we moeten bewuster zijn, mensen aanspreken en op zoek naar de harde grenzen. Met big data, kunstmatige intelligentie en ontwikkelingen die ik me nu nog niet kan voorstellen, komen lastige vraagstukken mee.

Waar we duizenden jaren nodig hadden om van schrift tot boekdrukkunst te komen, duurt huidige vooruitgang decennia, of zelfs jaren. Er is dus haast bij het fixen van problemen. Maar ik geloof dat we die snelheid aankunnen. Want zodra wij ons beseffen dat persoonsgegevens gevoelig zijn, ook al komen ze uit een matrixprinter, dan gaat er best veel goed. Nu die medewerker van dat servicebureau nog.