5min Ondernemen

Zorg Oproep Systeem combineert communicatie met domotica

Zorg Oproep Systeem combineert communicatie met domotica

Cliënt kan de regie weer in eigen hand nemen
Het zal je maar gebeuren dat je niet meer in staat bent om de dagelijkse dingen in je omgeving zelf te bedienen. Dit kan je erg afhankelijk maken van medewerking van anderen: verplegenden, begeleiders of mantelzorgers. Vaak is het dan ook de wens van de cliënt om die regie weer in eigen hand te nemen. Domotica ondersteunt hem daarbij. En het BproCare Zorg Oproep Systeem zorgt voor de integratie van de benodigde systemen.

Met domotica is ongelofelijk veel mogelijk. Zaken als het licht aan- en uitdoen, de gordijnen openen of sluiten en zien wie er voor de deur staat en die op afstand openen. Maar ook als de beperking zwaarder is, bijvoorbeeld bij NAH (niet aangeboren hersenletsel) of spierziekten of spasmen, of als je gehoor beperkt is of als je slecht ziet kan domotica uitkomst bieden.
We sommen nog wat mogelijkheden op:

* Zelf een oproep doen door middel van spraak- of het uitoefenen van druk
drukondersteunende melders

* Zelf de lift bedienen

* Zelf naar buiten gaan door het verzenden van een signaal naar de centrale voordeur die dan open gaat

Er is werkelijk van alles mogelijk dankzij de sensoren en actoren, die de kunstmatige zintuigen van de domotica zijn.
Integratie van domoticasystemen

Het BproCare Zorg Oproep Systeem maakt één geheel van dergelijke domotica-systemen. In de basis is het een alarm-, taak- en communicatiesysteem dat werkt met standaard apparatuur zoals smartphones en omgevings-stuurapparaten. Dit betreft zowel professionele systemen als consumentenelektronica. Zo kan de oproep door middel van professionele persoonsalarmering worden gecombineerd met eenvoudige consumentenbesturing. In onze Domotica Control Unit zitten alle protocollen om deze apparatuur te bedienen. BproCare combineert de aansturing van deuren, licht, gordijnen, toilet en andere apparatuur met de mogelijkheid van zorgoproepen met behulp van beeld- en spraakverbindingen. Met de Mobiele Zorg Unit kan de cliënt moeiteloos op afstand met de zorggever communiceren. Dit maakt het mogelijk om iemand snel te kalmeren en te vertellen wie er aankomt om hem te helpen. Deze MZU geeft ook toegang tot het appartement.

 

Mobiel Zorg Oproepsysteem

De zorggever doet zijn of haar ronde en wordt plotseling opgepiept door een bewoonster die zich wat verward voelt. Zou het niet goed zijn als je haar direct kan geruststellen via een haarscherpe videoverbinding op je smartphone? Dat is precies wat het Mobiel Zorg Oproepsysteem van BproCare mogelijk maakt.

Alle communicatie wordt in de Mobiele Zorg Unit afgehandeld. Denk daarbij aan de weergave van looplijsten, aan de registratie van geplande zorg en ongeplande zorgoproepen, aan inkomende en uitgaande gesprekken, aan doorverbinden naar collega’s en ook toegang tot appartementen middels near field communication (NFC).

Na het inloggen op het systeem kun je zien wie er dienst heeft. Zo hoef je niet naar een toestel te bellen, maar kun je gewoon de naam van de dienstdoende collega selecteren. De app toont de namen van de medewerkers in het scherm!

 

Innovatieve beeldcommunicatie

De cliënten of bewoners maken gebruik van een eige huis-kamer-unit (HKU), een standaard pc of een tablet waarmee met behulp van pictogrammen kan worden gebeld. Zo kan ADL-hulp worden gevraagd en ook de voordeur van het complex kan worden bediend.

Het unieke Mobiel oproepsysteem van BproCare integreert op innovatieve wijze de digitale beeldcommunicatie tussen cliënten en personeel. Op ieder moment en op elke denkbare plek kan deze videoverbinding tot stand worden gebracht. Of de cliënt zich nu in uw instelling of kilometers verderop in zijn eigen huis bevindt. .

Het Mobiel oproepsysteem wordt nog interessanter als u weet dat het werkt met alle eigentijdse tablets en smartphones. U hoeft dus geen extra apparatuur aan te schaffen en bent evenmin veroordeeld tot een specifieke leverancier. Het is Bring Your Own Device. Ok de cliënt gebruikt eigen apparatuur om met de zorg te communiceren.
Beeldzorg op afstand

Maar er is nog meer mogelijk. Al deze technologie legt immers tevens de basis voor het verlenen van zorg op afstand.

De e-Health beeldzorgoplossingen ‘zorg dichterbij’ van BproCare maken zorg op afstand écht mogelijk. Dat bewijzen de gerealiseerde projecten. Cliënten en begeleiders maken enthousiast van dit systeem gebruik. Ze geven aan dat dankzij het BproCare systeem de kwaliteit van zorg sterk is verbeterd. Het blijkt dat er nu meer contactmomenten op basis van de actuele behoefte zijn dan in de oude situatie waarin reguliere zorguren stonden ingepland. Bij angst of een calamiteit kan er even kort een interventie plaatsvinden en is in één oogopslag duidelijk hoe de ander zich voelt. De begeleiding is zo aanzienlijk minder reistijd kwijt. Die extra tijd kan nu aan de zorg ten goede komen. Het systeem is niet alleen bestemd voor zorgverleners. Ook familieleden en mantelzorgers kunnen er gebruik van maken.

Als instelling kunt u gebruik maken van elk type smartphone of tablet. U zit dus niet aan één leverancier vast. Vaak is deze consumentenapparatuur vele malen voordeliger dan leveranciergebonden apparatuur. De kwaliteit van deze consumentenapparatuur heeft zich in diverse door ons geleverde projecten prima bewezen!

 

Zorgregistratie is inclusief

Naast de unieke mobiele beeldverbinding integreert het Mobiel Oproep Systeem op ingenieuze wijze de gehele zorgregistratie. Door integratie met uw eigen agendasysteem of met het BproCare Planning- en Agenda-systeem waarin de looplijsten en andere taken staan aangegeven werkt u efficiënter. Met een paar toetsaanslagen geeft uw medewerker aan welke zorg bij welke patiënt geleverd is en in hoeveel tijd. Deze gegevens worden verzonden naar het ECD. De behandeltijd wordt in het declaratie- of tijdregistratiesysteem geboekt en de urenverantwoording van de medewerker wordt automatisch bijgewerkt. Hierdoor neemt de registratietijd drastisch af. In sommige gevallen zelfs wel met 75 procent.

Wilt u de voordelen van het Mobiel oproepsysteem zelf ervaren? Maak dan een afspraak met BproCare en wij demonsteren het systeem graag bij u op locatie. Of u bent welkom in Barneveld voor een demo in ons Zorg Experience Center.