Fraudehelpdesk start campagne tegen bitcoinadvertenties

Adyen

De Fraudehelpdesk startte gisteren een campagne tegen zogeheten bitcoinadvertenties. Dit zijn nep-advertenties zogenaamd uit naam van bekende Nederlanders. De campagne krijgt ondersteund door de AFM en Facebook.

De nep-advertenties gaan al een tijd rond op internet. Ze moeten mensen verleiden om te investeren, vaak in cryptovaluta. Alleen dit jaar al werd voor bijna 2 miljoen euro aan schade gemeld.

Online fraude

Met de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ wil de Fraudehelpdesk aandacht vragen voor de vele vormen van oplichting via internetplatforms. Want social media bieden bijna onbegrensde mogelijkheden contact te onderhouden met anderen. Er zijn echter ook risico’s aan het digitale berichtenverkeer. En net zoals in het echte verkeer is de kans op ongelukken kleiner wanneer je je van die risico’s bewust bent.

Onder de slogan ‘Ontdek hoe je het herkent en laat je niet verrassen’ komen in de komende maanden de drie meest gemelde fraudevormen via social media aan bod. Dit zijjn nepadvertenties, hulpvraagfraude en datingfraude.

Bekende Nederlanders

Maandag startte de campagne tegen bitcoinadvertenties waarbij namen van bekende Nederlanders worden gebruikt om mensen te verleiden te investeren in cryptovaluta. Vooral mensen boven de 46 blijken slachtoffer te worden van de nep-advertenties. In totaal kreeg de fraudehelpdesk ruim 380 keer meldingen van deze fraudevorm. Bijna 250 mensen meldden in totaal voor meer dan 3,6 miljoen euro aan schade.

Facebook maakte de ontwikkeling van deze campagne financieel mogelijk en draagt bij aan de verspreiding ervan op sociale media. Het netwerk meldt: “Facebook wil dit soort advertenties niet op zijn platform en staat ze dan ook niet toe. Dit is een sectorbrede kwestie die we erg serieus nemen. We doen er daarom alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen. Zo gebruiken we de meest geavanceerde technologie en handmatige controles om deze oplichters tegen te houden. De samenwerking met de Fraudehelpdesk voegen we dan ook dankbaar toe aan ons arsenaal van wapens tegen nepadverteerders.”

Advies

Hebt u gereageerd op een advertentie over een beleggingsvoorstel, of hebt u op een andere manier contact met een partij die een beleggingsvoorstel doet? Laat u niet verrassen en herken de signalen van oplichting!

  • Worden er extreem hoge rendementen (opbrengsten) beloofd of lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan kunt u ervan uitgaan dat het inderdaad niet waar is
  • Vermijd beleggingen die u niet begrijpt. Ingewikkelde beleggingsconstructies met hoge rendementen en een laag risico beloven weinig goeds
  • Informeer uzelf altijd uitgebreid voordat u op bitcoinadvertenties ingaat, bijvoorbeeld door de registers van de AFM te raadplegen
  • Controleer via zoekmachines op internet of er iets bekend is over de aanbieder, de aanbieding of over de belegging
  • Betaal geen ‘restriction fee’ of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen
  • Wees extra alert als bedrijven of personen vragen geld over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde money transfer-kantoren

Bent u gedupeerd? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk om de situatie te beoordelen en u te laten adviseren.

Gerelateerde berichten...