GGD-app ondersteuning BCO van start met praktijktesten

corona app coronaMelder app-aanbieders

De ontwikkeling van de digitale ondersteuning van het bron- en contactonderzoek van de GGD zit sinds eind vorige week in een volgende fase. De nieuwe GGD-app moet het onderzoek van medewerkers ondersteunen.

Het gaat om nieuwe digitale ondersteuning voor het bron- en contactonderzoek. Dit zijn de app GGD Contact voor iedereen die besmet blijkt met het coronavirus en het BCO-portaal. Deze digitale oplossing ondersteunt de GGD door het verzamelen en registreren van gegevens te versnellen en vereenvoudigen.

Gebruikers- en praktijktesten

GGD Contact en het BCO-portaal komen stap voor stap in gebruik. In november waren er al gebruikerstesten met de GGD West-Brabant. Een team bron- en contactonderzoekers werkten met het portaal en de app.

De eerste praktijktest startte 18 december, ook in West-Brabant. In deze test vragen een aantal GGD-medewerkers de besmette persoon om de GGD Contact-app te gebruiken. Zo wordt de kans op fouten in gegevensoverdracht kleiner en gaat het vervolgproces sneller.

In de praktijktest kunnen eventuele kinderziekten meteen worden opgelost. Eventueel wordt het systeem ook meteen verbeterd.. De komende tijd gaan nog vier regio’s met de app werken. Dat zijn Rotterdam-Rijnmond, Gooi en Vechtstreek, Twente en Zuid-Limburg en landelijke partner SOS International.

Privacy

De GGD garandeert dat beide apps aan de geldende eisen rond privacy en informatieveiligheid voldoen. De GGD-apps maken gebruik van encryptietechniek om te zorgen dat alleen de app-gebruiker en de BCO-medewerker de gegevens kunnen raadplegen. Dataminimalisatie is een tweede punt. De app vraagt niets extra bovenop dat wat nodig is om het bron- en contactonderzoek te ondersteunen.

Sinds 18 december kunnen appgebruikers die meedoen aan de praktijktest in West-Brabant, met inhoudelijke vragen over de app GGD Contact terecht bij Helpdesk GGD Contact. Dat kan via telefoonnummer 0800-9129.

Hoe werkt de app?

De GGD belt voor het bron- en contactonderzoek. In het gesprek vraagt de medewerker of je de app kunt en wilt downloaden. Vervolgens ontvang je van de GGD-medewerker een unieke code. Deze moet je invoeren in de GGD Contact-app om de app te kunnen gebruiken.

Samen met de GGD-medewerker bepaal je welke mensen in jouw omgeving het meeste risico lopen om door jou besmet te zijn. De GGD-medewerker vraagt van die mensen de contactgegevens in de app te verzamelen en te delen met de GGD. Dit is altijd vrijwillig.

Deel ik meteen gegevens met de GGD?

De gegevens van contacten worden bewaard op je telefoon. Pas na toestemming kun je extra contactgegevens vanuit je telefoon toevoegen aan de GGD Contact-app. Daarna kun je de gegevens delen met de GGD. De GGD heeft nooit direct toegang tot gegevens van de contacten op je telefoon.

Hoe zijn mijn gegevens beveiligd?

Op het moment dat je gegevens deelt met de GGD, beveiligen zijn de gegevens beveiligd met een sleutel. Hierdoor kan niemand de gegevens bekijken, ook niet als ze de sleutel van je telefoon zouden hebben. Pas als de gegevens bij de GGD worden afgeleverd, kan de GGD ze bekijken.

Is de app verplicht?

Nee, de app is vrijwillig en bedoeld als hulpmiddel voor het bron- en contactonderzoek van de GGD.

Vervangt GGD Contact het bron- en contactonderzoek door de GGD?

GGD Contact is een hulpmiddel bij verzamelen en delen van contactgegevens van mensen die mogelijk besmet zijn. Er is dus nog steeds persoonlijk contact tussen de persoon en de BCO-medewerker. Met behulp van de app spreken de patiënten en de GGD samen af wie die contacten informeert. Dit wordt bijgehouden in het BCO-portaal.

Lees ook:
  • CoronaMelder krijgt ‘zusje’ met app GGD Contact
  • Lucien Engelen over 2021: “Pas je bedrijfsvoering zo snel mogelijk op de nieuwe situatie aan”

 

Gerelateerde berichten...