Helft Nederlanders geeft geboortedatum prijs voor korting

geboortedatum

Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid hun geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van de acht onderzochte landen.

Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie. Maar samen met iemands naam en adres kunnen oplichters en identiteitsdieven het gebruiken om grote schade aan te richten. Een van de grootste bedreigingen is dat oplichters toegang tot je bankrekening kunnen krijgen. Of een nieuwe rekening op jouw naam kunnen openen. Onder jouw naam fraude plegen of zelfs hun handen op je belastingteruggave kunnen leggen.

Naast geboortedata geven Nederlanders ook snel hun e-mailadres (61%), naam (49%), likes en dislikes (41%) en achternaam (38%) prijs – alleen om misschien een beetje geld te kunnen besparen.

Kortingsacties kunnen geld kosten

De onderzoekers stellen dat mensen sceptisch moeten zijn wanneer ze een verdachte goede ‘deal’ of actie tegenkomen. Kortingen die te mooi zijn om waar te zijn, kosten je vaak meer dan je lief is.

Het rapport geeft vier voorbeelden van mogelijke oplichting met kortingen en gratis geschenken of diensten.

1 Oplichting met gratis cadeaubonnen

Oplichters gebruiken het lokkertje van ‘gratis cadeaubonnen’ vaak als beloning voor het invullen van een of andere nep-enquête. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, gebruiken ze de namen van grote, bekende merken.

2 Nep-sms’jes die korting beloven

De inhoud klinkt ongeveer zo: “Je rekening voor januari is betaald. Bedankt, hier is een kortingscode voor de volgende maand”, gevolgd door een verdachte link waarop je moet klikken. Deze sms’jes worden maar met één doel verstuurd: om de persoonlijke informatie van mensen te stelen, waardoor ze risico lopen slachtoffer te worden van identiteitsfraude

3 “Gefeliciteerd, u heeft gewonnen!” e-mails/pop-ups

Bij deze berichten zit er altijd een addertje onder het gras – meestal in de vorm van een bedrag dat je moet betalen om je ‘prijs’ op te eisen. In andere gevallen moet je veel persoonlijke gegevens invullen om je nepcadeau te ontvangen.

4 Nepwebsites met grote kortingen

Consumenten worden vaak via nepadvertenties op social media naar frauduleuze websites gelokt. Ze komen op deze websites terecht door op valse links in advertenties te klikken. Uit onderzoek blijkt dat er maandelijks 1,5 miljoen nepwebsites worden gemaakt en uit gegevens van NordVPN blijkt dat 90% van de Nederlanders niet let op de betrouwbaarheid van een online retailer.
“Of het nu gaat om een e-mail met last-minute-aanbiedingen of een pop-up op een website die je aanspoort om van een deal te profiteren ‘voordat het te laat is’, je kunt ze maar beter volledig negeren. Kennis is macht in de strijd tegen oplichters en cybercriminelen die je met aantrekkelijke kortingen, geschenken of gratis diensten proberen te lokken”, voegt Marijus Briedis toe.

Gerelateerde berichten...