Horeca- en toerismesector moet versnellen met digital first

IT-beslissers

De horeca- en toeristische sector moet dringend gaan versnellen met een strategie met digital first. Het afgelopen jaar namen hele sectoren belangrijke stappen in de adoptie van technologie en digitale diensten.

Hoewel enkele horecabedrijven online modellen konden inzetten, moesten grote delen van de sector in coronatijd de deuren gesloten houden. Hierdoor stagneerden veel digitale ontwikkelingen of werd het relatief ongetest uitgerold. Nu moet de hele sector de digitale transformatie versnellen om te zorgen voor herstel op lange termijn.

Uit een steekproef bleek dat de horecasector vorig jaar op een gezonde, maar niet leidende plaats begon met de adoptie van geavanceerde technologieën en verplaatsen van computing naar de Edge. Meer dan de helft van de IT-leiders in de horeca- en toerismesector begon met het implementeren van proeven of toepassingen. Dat ging vooral om kunstmatige intelligentie (AI) (55%), Internet of Things (IoT) (70%) en machine learning (57%). Andere sectoren lopen echter voor. Daar gaat het om cijfers tot 75% voor AI in de financiële dienstverlening, of 77% voor IoT in de detailhandel, distributie en logistiek.

De sector had al veel moeite met de data die deze nieuwe technologieën produceren. Een kwart (25%) van de IT-leiders in de horeca- en toerismesector zei dat er te veel data was voor hun systemen om te verwerken. Ze konden de verzamelde data niet snel genoeg verwerken om actie te ondernemen (25%).

Nu de hoeveelheid data het afgelopen jaar exponentieel toeman, dankzij de door Covid veroorzaakte opkomst van slimme technologieën, IoT-sensoren en aangesloten apparaten, zal de omvang van de data wildgroei alleen maar groter worden.

Om grip te krijgen op al deze data en het soort gedifferentieerde klantervaringen te leveren om het herstel van de horeca te garanderen, zijn er volgens de onderzoekers van Aruba Networks drie belangrijke aandachtsgebieden.

Stap 1: Verwerk data efficiënt

Organisaties moeten data naar de Edge volgen om deze efficiënter te verwerken, door deze in real-time bij de bron op te vangen in plaats van ze terug te sturen naar een gecentraliseerde hub. Aruba’s onderzoek toonde aan dat 54% van de hospitality IT-leiders al Edge technologieën gebruikten of testten voorafgaand aan de pandemie, en nog eens 16% verwerkte al aan de Edge. Hoewel dit laat zien dat een kleiner deel van de horecabedrijven aan de Edge werkt in vergelijking met andere industrieën (28% in alle sectoren), zorgen deze pioniers met succes voor nieuwe resultaten, zoals het gebruik van gezichtsherkenningstechnologie (49%), het experimenteren met live, real-time, meertalige vertaling (45%), en het creëren van verbeterde augmented en virtual-reality ervaringen (43%) als resultaat.

Stap 2: Analyseer data op intelligente wijze

Het vastleggen van al die data is één ding, maar er iets mee kunnen doen is iets heel anders. Daarom is er een groeiende rol weggelegd voor AI. Niet alleen om de klantenservice te helpen verbeteren, gepersonaliseerde gastervaringen te bieden en merkbeheer te ondersteunen – maar ook om IT-teams te helpen bij het oplossen van netwerkproblemen en om kostbare downtime of schade aan de gebruikerservaring te voorkomen. Naarmate AI geavanceerder wordt en machine learning-modellen toegang krijgen tot meer en meer data, zal het belang ervan in de horeca blijven groeien.

Stap 3: Sla data veilig op

Tegen het licht van de toenemende implementatie van technologie, is er een groeiende noodzaak om steeds meer app- en apparaatconnectiviteit te controleren. En dit veroorzaakt hoofdpijn voor horeca- en toerismebedrijven, waarbij 67% van de besluitvormers van mening is dat het aansluiten van IoT-apparaten aan de Edge het bedrijf kwetsbaarder zou kunnen maken.

Het is van cruciaal belang voor organisaties om de juiste oplossingen in te zetten, om ervoor te zorgen dat ze data voldoende vergrendelen, om klanten gerust te stellen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...