Internationaal mobiel verkeer: wees kritisch op uw abonnement

inflatie

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat maar liefst 67 procent van de grootzakelijke gebruikers niet precies weet welke contracten ze hebben met providers voor hun mobiele verkeer. Dat is opmerkelijk, want tegelijkertijd kennen ze allemaal de zogenaamde ‘bill shock’: een rekening van vele duizenden euro’s, omdat een medewerker die een week in Amerika zat – of heel actueel: zakelijk contact hield tijdens een skivakantie in het buitenland – vergat roaming uit te zetten op zijn iPad of iPhone.

Ed Achterberg, oprichter van persbureau annex onderzoeksbureau Telecompaper, verbaast zich hier regelmatig over. “Organisaties kunnen grote besparingen halen door jaarlijks hun contracten eens goed tegen het licht te houden en af te stemmen op het belgedrag van medewerkers. Prijs is daarbij overigens niet zaligmakend. Denk ook aan aspecten als service. Hoe lost een provider het op als een toestel kapot gaat of kwijtraakt? En uiteraard: wat is de kwaliteit van het netwerk dat ze leveren?”

Het advies is dan ook om voorafgaand aan het afsluiten van abonnementen goed in kaart te brengen wat het mobiele communicatiegedrag van medewerkers is en hoe zakelijke communicatie voor hen makkelijker kan worden gemaakt. Niemand heeft immers zin om continu op zoek te moeten naar een Wi-Fi-netwerk als er een SIM-kaart in je tablet zit.

Kleine lettertjes
Let bij het afsluiten van contracten ook op de kleine lettertjes. Sommige providers kennen voordeellanden waar je voor een laag tarief naar toe kunt bellen, maar ze zetten er niet bij dat bellen vanuit die landen naar Nederland nog altijd heel duur is. Er zijn ook andere mogelijkheden om hoge internationale belkosten te omzeilen, maar hoe relevant die zijn voor uw organisatie hangt volledig af van uw specifieke situatie. Wij noemen er hiernaast twee.

1. Lokaal bellen vanuit het buitenland
Vanuit de ergernissen en vaak onverwacht hoge kosten die internationaal mobiel bellen en dataverkeer met zich meebrengt is Truphone ontwikkeld, een mobiele spraak- en datadienst die gebruikmaakt van een eigen netwerk dat geen landsgrenzen kent. Dat betekent dat de gebruiker in de acht landen waar deze dienst nu actief is (Nederland, Duitsland, Polen, UK, Spanje, VS, Hong Kong en Australië) lokaal belt, ook als hij in het buitenland zit, zonder dat hij een tweede telefoon met een SIM-kaart voor dat land hoeft mee te sjouwen. En bel je vanuit Nederland naar deze landen, dan worden deze telefoontjes eveneens aangezien als een lokaal gesprek. Dit geldt ook voor mobiel dataverkeer. Het is zelfs mogelijk om aan één SIM-kaart meerdere nummers toe te wijzen – bijvoorbeeld naast een Nederlands ook een Brits en een Amerikaans nummer – zodat je de medewerkers, klanten en samenwerkingspartners die jou bellen niet opscheept met internationale tarieven. Zij kunnen jou immers via een voor hen lokaal nummer bereiken.

2. Bellen via Wi-Fi
BT heeft een app ontwikkeld voor de smartphone die automatisch herkent of er een Wi-Fi-netwerk. Dit netwerk wordt dan gebruikt voor spraak. Zo wordt je smartphone een softphone en kun je binnen het bereik van een Wi-Fi-netwerk flat fee bellen. De app is er ook voor een tablet.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...