ACM: mobiele abonnementen beter vergelijkbaar maken

ACM: mobiele abonnementen beter vergelijkbaar maken

Telecomaanbieders moeten informatie over mobiele abonnementen beter vergelijkbaar te maken. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op grond van onderzoek onder consumenten naar hun gedrag op de telecommarkt.

Informatie van verschillende aanbieders vergelijken is nu een veel te ondoorzichtig proces en dat moet beter. Wie een overstap overweegt krijgt op websites van aanbieders vaak verwarrende en onduidelijke informatie. De meeste consumenten vinden informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk (57%). Wel vindt een grote minderheid informatie van de diverse aanbieders lastig of slecht vergelijkbaar. Maar liefst 49% vindt de informatie (totaal) niet goed vergelijkbaar.

Welke informatie zoeken consumenten

In het oriëntatieproces zoeken consumenten vooral naar informatie die ze helpt om een goede keuze te maken. Belangrijk is vooral informatie over de vaste kosten per maand (68%), de lengte van het contract (47%), de kwaliteit of betrouwbaarheid van het netwerk (45%). Verder gaat het vaak ook om de mogelijkheid om het nummer mee te nemen en hoe dat in zijn werk gaat (42%). Ook belangrijk is inzicht in het eigen verbruik (41%) en de snelheid van het netwerk (31%). In vergelijking met vorig jaar kunnen iets meer consumenten deze informatie vinden (2020: 47% vs. 2019: 43%).

Lees ook: