Omzet mobiele markt daalt op B2B-markt

Omzet mobiele markt daalt op B2B-markt

Vooral de effecten door corona op de B2B-markt zijn in het tweede kwartaal debet aan een doorgaande daling op de mobiele markt. De Nederlandse cijfers daalden in het tweede kwartaal met 4,5 procent op jaarbasis.

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De omzet bedroeg in die tijd 886 miljoen euro. Dit zijn overigens bijgestelde cijfers. Die moesten vanwege de pandemie en de aanhoudende druk op vooral de zakelijke markt.

Daarin speelde ook een rol dat werknemers sinds de uitbraak van de pandemie veel minder reizen en juist meer of helemaal thuiswerken. Een en ander betekent meteen ook veel lagere roaming- en minder out-of-bundle-omzet. Ook de groei van het aantal klanten stagneerde of daalde zelfs.

Ter vergelijking: in dezelfde periode van een jaar eerder kromp de Nederlandse mobiele op jaarbasis met 3,0 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet uit mobiele diensten slechts 1,4 procent dan in het jaar daarvoor.

Uit de bijgestelde cijfers van Telecompaper voor volgend jaar blijkt dat de omzet uit mobiele diensten ongeveer 4,3 procent lager zal zijn. Het jaarcijfer komt dan uit op 3,6 miljard euro.

Roaming

Naast de lagere uitgaande roaming en bezoekers-roaming is er ook de langetermijntrend van groeiende populariteit van vast-mobiel-pakketten (FMC). Die komen normaal gesproken vaak met kortingen op het mobiele abonnement. Juist door de lagere roaming staat juist die omzet onder druk.

Zeker 43 procent van de mobiele postpaid-contracten in ons land was gekoppeld aan vaste diensten. Dat is dan van dezelfde operator. Hierin is een stijging van vier procentpunt ten opzichte van vorig jaar te zien. In het tweede kwartaal waren er bijna 4,6 miljoen postpaid-aansluitingen.

KPN was de eerste op de FMC-markt. Dit bedrijf heeft nu een aandeel van iets minder dan de helft van deze aansluitingen. VodafoneZiggo had 43,5 procent in handen. Deze laatste had de grootste groei in de markt. Bijna 7 op de 10 postpaid-consumentenklanten heeft een vast-mobiel pakket.

In het tweede kwartaal van dit jaar hadden beide bedrijven een jaarlijkse daling van 8,3 procent bij KPN en 7,1 procent bij Vodafone.

Lees ook: