Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten steeg in het derde kwartaal naar ruim 8,8 miljoen. Naast IoT-apparaten gaat het om een forse groei van machine-to-machinetoepassingen (M2M). Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
De stijging van M2M-aansluitingen was het derde kwartaal dit jaar het grootst met 400 duizend. Voor mobiele telefoons steeg het aantal nieuwe aansluitingen met 300 duizend naar 22,9 miljoen.
Steeds meer mensen bellen en chatten via een app. Ze gebruiken dus data en niet meer hun bel- en sms-bundel. Daardoor daalde het aantal mobiel gebelde minuten 5 procent naar 11,6 miljard. Het aantal sms’jes ging met 2 procent naar beneden naar 546 miljoen. Het mobiele dataverbruik stijgt elk kwartaal. In het derde kwartaal lag dat percentage op 12 procent en ging naar 346 miljoen gigabyte.
Marktaandeel
De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie met eigen netwerk zijn acht kwartalen achter elkaar ongewijzigd gebleven: KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.
Intussen zet ook de daling van het bellen via een vaste lijn door. Er werd in het derde kwartaal 1,8 miljard minuten gebeld via een vaste lijn. Dat is 30 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het tweede kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de eerste coronamaatregelen.
Breedbandinternet
In het derde kwartaal kwam er bij 175 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding. Er ligt nu bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel. Dat zijn 18 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet (100 Mbps of sneller) via een koperverbinding daalde met 4 duizend naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met 13 duizend naar 3,48 miljoen.
De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn nog steeds het zelfde. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.
Bundels
Steeds meer consumenten maken gebruik van bundels met een combinatie van een mobiel abonnement met een vast abonnement voor bijvoorbeeld telefonie, televisie of internet. Het aantal bundels met vaste en mobiele diensten steeg in het derde kwartaal met 7 procent naar 3,2 miljoen. Daarentegen daalde het aantal bundels met vaste diensten zonder mobiel tot 3,8 miljoen (-5,3 procent).