Ook in het tweede kwartaal van dit jaar is de mobiele markt gekrompen. Dat stelt Telecompaper in het jongste kwartaalrapport Dutch Mobile Operators. De omzetdaling op jaarbasis was vergelijkbaar met het eerste kwartaal.
In het tweede kwartaal van 2018 kromp de markt van mobiele diensten met 8,2% in vergelijking tot het zelfde kwartaal een jaar eerder. Operator Vodafone verliest daarbij het meeste aandeel. De mobiele markt was in het tweede kwartaal van 2018 goed voor een omzet van EUR 938 miljoen.
De mobiele netwerk operators schrijven deze daling vooral toe aan de invloed van regelgeving. Verder worden ook prijsdruk gecombineerd met de sterke concurrentie genoemd. Vodafone bijvoorbeeld berekende dat regulering in het tweede kwartaal een impact had ter grootte van EUR 17 miljoen. Dit kwam voornamelijk door lagere inkomsten voor afwikkelen van gesprekken, maar ook door lagere roaming inkomsten. Verder mogen de bedrijven inkomsten uit toestellen niet meer meetellen in de omzet.
Tele2 groeit
Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) liet Tele2 als enige groei van de kwartaalomzet zien. Het bedrijf noteerde een groei van 13,8 procent jaar-op-jaar. Tele2, dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile, blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent in Q2 2018.
Van de andere drie spelers liet KPN de minste omzetdaling zien (-5,8%) en breidde daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile had een iets grotere omzetdaling (-7,2%) (op mobiel) op jaarbasis en wist z’n marktaandeel iets te verhogen naar 22,8 procent.
Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg de grootste klap te verwerken. Zij lieten een omzetdaling zien van 15,9 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 28,8 procent.
Omzetdaling zet door
De omzetdaling naar EUR 938 miljoen betekende jaar-op-jaar een daling van 8,2 procent en sequentieel -0,3 procent. Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het voorgaande eerste kwartaal, maar ook dit jaar vertoonde de markt voor de tweede jaar op rij geen groei.
Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 4 procent in omzet krimpen naar ongeveer EUR 3,9 miljard.
Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,8 procent, tot een omzet van rond de EUR 3,7 miljard in 2022. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.