Internet of Things (IoT) zorgt voor betere bedrijfsresultaten

internet

De meeste organisaties die Internet of Things (IoT)-oplossingen hebben geïmplementeerd, halen nu al  meetbare resultaten. Het gaat vooral om verbeteringen van de klantenervaring, samenwerking, productiviteit en zakelijke inzichten. Dit blijkt uit “Internet of Things: Science Fiction or Business Fact?”, een rapport van een enquête door Harvard Business Review in opdracht van Verizon Enterprise Solutions

51% van de respondenten verbetert met IoT de klantenservice. 62% vindt dat IoT hen beter laat inspringen op de behoefte van de klant.  46% zegt dat naleving van privacywetgeving en eisen van de regelgeving het grootste obstakel is bij het gebruik van IoT.

De respondenten wezen erop dat organisaties die IoT-initiatieven willen uitvoeren, van tevoren rekening moeten houden met uitdagingen rondom privacy, compliance en beveiliging. Deze gaan gepaard met het verzamelen van enorme hoeveelheden nieuwe gegevens, zeker als het gaat om informatie over het gedrag van klanten. Desondanks blijkt slechts 56 procent van alle respondenten die IoT heeft geïmplementeerd of daarmee bezig is een strategie heeft.

Samenwerken aan het succes van IoT

Veel organisaties zullen hulp van buitenaf nodig hebben, willen ze rendement halen uit hun investeringen in IoT. Een van de belangrijkste uitdagingen die respondenten in dit verband noemden, is het “verwerven van de vaardigheden die nodig zijn om de rijkdom aan gegevens die door IoT-initiatieven wordt gegenereerd om te zetten in praktische inzichten (39 procent) en het beheer van de groeiende hoeveelheid data (35 procent)”.

Het onderzoek heeft volgens de opdrachtgevers in elk geval goed in kaart gebracht welke gevolgen IoT heeft voor de organisaties van early adopters, de voordelen die hun pioniersrol hen oplevert en de uitdagingen die gepaard gaan met de toepassing van deze technologie.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...