Internetprijzen stegen in vier jaar gemiddeld met € 9,70

internet tijdlijn

De nieuwe internetprijzen verschillen dit jaar sterk per provider. Opvallend zijn ook een aantal prijsverlagingen. Dit is opmerkelijk omdat uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl blijkt dat de internetprijzen sinds 2018 met gemiddeld € 9,70 stegen.

Prijsstijgingen zijn over het algemeen de norm vanwege investeringen in het netwerk. Een verhoogde prijs gaat wel vaak samen met een snelheidsupgrade.

KPN

Per 1 juli zullen de prijzen van internetabonnementen gemiddeld stijgen met € 1,50 per maand. Tegelijkertijd gaat de 1Gbit internetaansluiting hetzelfde kosten als de 500Mbit internetaansluiting. Hogere snelheden voor een lagere prijs dus.

Ook het prijsverschil tussen 200Mbit en 1Gbit wordt nog maar € 6,- per maand. Dit ligt redelijk in lijn met de rest van de prijsstijgingen. In 2018 en 2019 bedroeg de prijsstijging voor internet gemiddeld € 1,50. In 2020 gold een gemiddelde stijging van 2,6%.

Ziggo

Dit jaar zijn er veel prijsveranderingen bij Ziggo. De gemiddelde prijsstijging is € 1,43, maar er een aantal pakketten krijgen juist lagere prijzen. Ziggo biedt sinds 18 mei ‘internet only’ pakketten aan. Hiervoor kregen klanten ook toegang tot tv-zenders via de Ziggo GO-app. In de afgelopen vier jaar zijn pakketten die internet bevatten, waaronder alles-in-1, gestegen met bedragen tussen de € 2 en € 2,50. In de afgelopen vier jaar is een alles-in-pakket gemiddeld met bijna € 6,50 per maand gestegen.

T-Mobile

T-Mobile is in 2019 gefuseerd met Tele2. Bij de goedkeuring van de overname beloofde T-Mobile de vaste diensten drie jaar lang niet te verhogen. In deze periode stijgen de abonnementsprijzen wel, maar niet meer dan de inflatie. Hoogstwaarschijnlijk om de Europese Commissie gunstig te stellen, want voor de overname waren er namelijk prijsstijgingen van maximaal € 2,50 per maand. Wat wél mag zijn inflatiecorrecties. Begin dit jaar werd er dan ook weer een inflatiecorrectie toegepast bij T-Mobile. Dit jaar is de inflatiecorrectie 1,6%, terwijl dit in 2020 neerkwam op 2,7%.

XS4ALL

Begin mei heeft XS4ALL haar klanten geïnformeerd over prijsaanpassingen. De tarieven van internetpakketten worden dit jaar verhoogd met gemiddeld € 1,50. Het goedkoopste abonnement, Internet Basic, stijgt met slechts € 1, terwijl het Internet Pro abonnement met € 2 stijgt.

Deze prijsstijging is geen verrassing gezien de voorgaande jaren. Zo kondigde XS4ALL vorig jaar al een verhoging van € 1 per maand aan. In 2019 bedroeg de prijsstijging € 2,50 en in 2018 was de gemiddelde stijging ongeveer € 3. Bij elkaar opgeteld zijn sommige pakketten bijna € 9 duurder dan in 2018.

Prijsverhogingen verschillen

De prijsstijgingen variëren dit jaar veel. Uit de analyse van de prijsverhogingen vanaf 2018 blijkt dat bijna alle providers hun prijzen blijven verhogen. Soms wordt er geen prijsverhoging doorgevoerd, maar alleen een inflatiecorrectie en soms zelfs allebei.

Bij Youfone waren er in 2018 en 2020 geen prijsverhogingen, maar in 2019 juist een hele grote van 10,5%. KPN voerde voor het eerst sinds 2018 een prijsverlaging door, namelijk op het Hussel 1 Gbit pakket. Ook Ziggo heeft voor het eerst prijsverlagingen doorgevoerd, zo hebben een aantal internet giga pakketten prijsverlagingen van € 3,50 tot € 5,00. Alles-in-1 is wel gemiddeld € 1,46 duurder dan voorgaande jaren. Sommige providers hebben nog geen aankondiging van tariefwijzigingen gedaan.

De belangrijkste reden die providers noemen voor de prijsverhogingen, zijn de investeringen in het netwerk. KPN geeft bijvoorbeeld aan dat ze dankzij deze prijsverhoging kunnen investeren in de kwaliteit van het netwerk en de veiligheid voor klanten (Malwarefilter, DNSSEC, KPN Veilig Licenties).

Ook Ziggo beaamt dit op hun Community Channel. Zo schrijven zij dat investeren in het netwerk noodzakelijk is om aan de hoge eisen van het digitale infrastructuur te voldoen. Daarbij wordt, voornamelijk afgelopen jaar, het internet enorm intensief gebruikt. Van thuiswerken tot streamen, waardoor grote hoeveelheden data tegelijkertijd over de verbinding moeten kunnen.

Rechten

Je hoeft als consument niet zomaar een prijsverhoging te accepteren. Edwin Jonker, CEO van Prijsvergelijken.nl: “Wanneer een provider een prijsverhoging doorvoert die hoger is dan de inflatiecorrectie, heb je als consument het recht om je abonnement te beëindigen. Ook wanneer je contractperiode nog niet voorbij is. Je bent dan dus contractvrij. Wordt de nieuwe prijs van je provider aangepast op basis van de inflatiecorrectie? Dan kun je niet overstappen. Je bent hier namelijk in je contract mee akkoord gegaan. Prijsverhogingen die afwijken van de inflatiecorrectie, worden door de provider altijd gecommuniceerd aan de klant. Bij een inflatiecorrectie hoeft dit niet.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X