Kinderen helpen met programmeren chatbot kinderopvang

chat op telefoon algoritmes

Een organisatie voor kinderopvang uit het Brabantse Eersel is het eerste bedrijf in de branche dat op de website een chatbot gebruikt. Wie de site van Nummereen kinderopvang bezoekt kan 24 uur per dag terecht bij chatbot ‘Robin’. De bot geeft ondersteuning aan ouders bij vragen.

Ze deden dat niet alleen op bestuursniveau. De kinderen werden namelijk spelenderwijs betrokken bij de ingebruikname van ‘Robin’. Onder begeleiding van medewerkers van het chatbotbedrijf en medewerkers van de kinderopvang programmeerden kinderen van de buitenschoolse opvang vragen en antwoorden in de ‘digitale robot’.

 

Chatbotspel ‘Wie ben ik’

Nadat de kinderen het programmeren afgerond hadden speelden ze het spel ‘Wie ben ik’. De input van de kinderen voor de chatbot vormde de basis voor het spel. Het team met de beste chatrobot won de ‘Chatbot Clup Battle’.

Anneke Eveleens van Nummereen; “Kinderen begrijpen meer dan wij volwassenen voor mogelijk houden. Ouders van nu werken vaak allebei en zijn overdag druk. Deze ouders willen wij helpen door meer digitale ondersteuning te bieden op tijden dat het hen uitkomt”.

 

Chatbots steeds populairder

Uit een onderzoek van het Capgemini Research Institute (rapport ‘Smart Talk’ eind 2019) blijkt dat de adaptatie van chatbots en digitale communicatie assistenten enorm is toegenomen. Maar liefst 50% van de Nederlanders die nu gebruik maakt van deze technologie is daar in 2019 mee begonnen.

Als de implementatie van de chatbot bij Nummereen een succes is zullen waarschijnlijk anderen snel volgen. 76% van de organisaties die chatbots en spraakassistenten inzetten, geeft aan aantoonbaar voordeel te hebben gerealiseerd sinds de ingebruikname ervan.

Als voordelen noemen ze een kostenreductie (20%) en een toename van 20% van het gebruik van chatbots en spraakassistenten door hun klanten (met als resultaat verlichting van het werk op de afdeling klantenservice).

Gerelateerde berichten...