Kunstmatige Intelligentie: digitale butler en digitale collega in opkomst

Voor wie het idee heeft dat kunstmatige intelligentie nog een ‘ver-van-mijn-bed-show’ is, kan wel eens bedrogen uitkomen. Technologiebedrijven als Facebook, Microsoft en Apple investeren massaal in zogenaamde slimme diensten. Het app-tijdperk is nog niet voorbij of de volgende ontwikkeling staat alweer voor de deur. De inzet van chatbots en de digitale butler.

Binnen afzienbare tijd maken we via chatbots contact met bedrijven. We plaatsen een bestelling, stellen een vraag, boeken een reis of krijgen zo onze declaraties uitbetaald. Het slimme digitale hulpje wordt al volop ingezet in de reis- en retailwereld. Wanneer is het tijd dat u aan de slag gaat met chatbots?

 

Twee typen

Een chatbot is niet veel meer dan een stukje software dat op basis van zelf ingestelde ‘flows’ een gesprek kan voeren. Die flows worden vervolgens vervangen door kunstmatige intelligentie, zodat een chatbot leert van die gesprekken en zelf automatisch steeds slimmer wordt. Zo snapt de computer de intenties van de gebruiker zonder dat je dat in computertaal hoeft uit te leggen.

Grofweg kun je stellen dat er twee typen bots zijn. De ene werkt op basis van vastgestelde scripts ofwel regels en de andere maakt volop gebruik van kunstmatige intelligentie. De eerste is uiteraard beperkt in zijn mogelijkheden. Een onbekend commando of niet voorgeprogrammeerde vraag kan niet adequaat beantwoord worden. De intelligente bot maakt gebruik van een kunstmatig brein dat steeds slimmer wordt naarmate de bot vaker wordt gebruikt. Beide bottypen kennen dan nog de zogenaamde koude en warme varianten.

De warme bot is bedoeld om een emotionele band op te bouwen met de gebruiker. Dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie is het mogelijk om gewone taal te interpreteren (natural language processing) en op een begrijpelijke manier te antwoorden (natural language generation). Zo kunnen (ro)bots net als mensen een gesprek voeren.

Messaging is het nieuwe platform

Het enorme succes van WhatsApp toont aan dat mensen chatplatforms een prettige manier van communiceren vinden. Liever een chat dan een app. Want de praktijk leert dat apps in combinatie met het mobiele besturingssysteem zijn beperkingen kent.

Ingegeven door de populariteit van chatplatforms maken veel visionairs zich inmiddels dus hard voor messaging als het nieuwe platform. Door messaging om te bouwen tot een nieuw ontwikkelplatform, ontstaat een alternatief voor het wereldwijde web en de diverse app stores.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...