Lancering 112NL app voor doven en slechthorenden

meldkamer alarmnummer 112 Nationaal Meldkamersysteem Informatiepunt Mobiele Bereikbaarheid 112

Doven, slechthorenden of mensen die niet goed kunnen spreken, kunnen sinds deze week via de 112NL-app de meldkamer bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt.

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

De nieuwe app vervangt niet de al bestaande app Tolkcontact, waarmee doven en slechthorenden nu de hulpdiensten alarmeren. Ook deze blijft dus in gebruik.

Knop

Wie belt met de app 112NL kan direct met een knop aangeven welke hulpdienst nodig is. Via de app ziet de centralist de meegestuurde gegevens en start zonodig een chatgesprek.

Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer.

De app draait voor het eerst voor het grote publiek. Op basis van de ervaringen wordt de app dan ook verder doorontwikkeld. In de toekomst komen er dus verbeteringen en uitbreidingen. Als eerste denken de ontwikkelaars aan het meesturen van beeld- en videomateriaal en een speciale ik-kan-niet-praten-knop. De app is beschikbaar in de bekende appstores.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...