Alarmnummer 112 nog niet goed bereikbaar via wifi en 4G

meldkamer alarmnummer 112

Het alarmnummer 112 is nog steeds niet genoeg bereikbaar via 4G en bellen via wifi. Dat is in strijd met de beleidsregel ‘mobiele aankiesbaarheid 112’, die geldt sinds 1 juli 2021.

De ACM heeft intussen brandbrieven gestuurd aan mobiele telecomaanbieders. Ze moeten dit alsnog in orde maken.

Mobiel bellen naar 112 gaat nu vaak nog via 2G- of 3G-netwerken. Die worden de komende jaren geleidelijk vervangen. Dit betekent dat mobiele gesprekken steeds vaker via het 4G-netwerk moeten kunnen gaan.

Daarom is het ook zaak dat mobiele telecomaanbieders zorgen dat  het alarmnummer112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele telefoongesprekken. Dus ook nieuwere technieken als 4G en bellen via wifi.

Zo kun je het alarmnummer ook in de toekomst altijd bellen. Het gaat hierbij om spraakdiensten die door telecomaanbieders worden aangeboden, niet om spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.

Locatiegegevens

Telecomaanbieders voldoen wel aan een andere eis in de beleidsregel dat telecomaanbieders moeten zorgen dat de identiteits- en locatiegegevens standaard worden meegestuurd naar de meldkamer van 112 als iemand met een mobieltje het alarmnummer belt. Zo is in noodsituaties snel duidelijk wie er belt en vanaf welke locatie.

De locatie-informatie wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Identiteitsgegevens worden via een aparte procedure aangeleverd aan de 112 meldkamer. Die zijn niet in alle gevallen bekend, bijvoorbeeld wanneer iemand met een prepaid-simkaart belt en de meldkamer niet weet dat het om een anonieme simkaart gaat. Ook op dit punt moet er volgens de ACM verbetering komen. Deze gegevens moeten ook beschikbaar komen voor de meldkamer.

Er zijn natuurlijk ook mobiele toestellen die niet geschikt zijn voor alle nieuwe technieken, bijvoorbeeld omdat ze verouderd zijn en alleen via 2G of 3G kunnen bellen. Dat valt echter buiten de beleidsregel.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X