Linkedin en Twitter onderuit

LinkedIn
Scherpe waardedalingen bij de sociale mediagiganten dit kwartaal, hoewel Facebook de dans wat lijkt te ontspringen. LinkedIn maakte vlak voor de presentatie van haar kwartaalcijfers eind vorige week tegenvallende vooruitzichten bekend. Na de presentatie van de cijfers kelderde het beursaandeel met zo’n 25 procent.

Analisten hadden een omzet van 718,3 miljoen dollar verwacht voor het tweede kwartaal van 2015. De professionele sociale netwerksite  gaf echter aan dat het bedrijf slechts een omzet van 670 tot 675 miljoen dollar verwachtte.

Toch sloot Linkedin het eerste kwartaal van dit jaar af met goede cijfers. Volgens ceo Jeff Weiner was het eerste kwartaal een “solide kwartaal waar we progessie boekten binnen de plannen voor de komende jaren”.

De omzet in het eerste kwartaal van dit jaar bedraagt 638 miljoen dollar: 35 procent meer dan een jaar eerder, toen Linkedin een omzet van 473 dollar kon neerschrijven.

Het nettoverlies nam echter intussen toe. Het afgelopen kwartaal kreeg Linkedin te maken met een nettoverlies van 43 miljoen dollar. In het zelfde kwartaal van 2014 was dat nog 13 miljoen dollar.

Meer dan de helft van de gebruikers bezoekt het platform overigens via smartphone of tablet.

Twitter
Ook Twitter heeft het moeilijk. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers (pdf) van de microblogsite. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg wel met 14 miljoen naar 302 miljoen, maar die groei is lager dan een kwartaal eerder. Percentueel gezien steeg het aantal gebruikers met 18; drie maanden eerder was dat 20 procent.

Hoewel Twitter zijn omzet met 74 procent zag stijgen naar 436 miljoen dollar, verdiepte het nettoverlies naar 162 miljoen dollar, vergeleken met 132,4 miljoen dollar in het eerste kwartaal van dit jaar. De, overigens eerder al uitgelekte, cijfers zorgden voor een flinke klapper op de beurs. Het aandeel Twitter ging met maar liefst 18 procent onderuit en stond een dag later ook op minus 5 procent.

Ook al steeg de omzet naar 436 miljoen dollar, is het bedrijf nog steeds verliesgevend; zelfs meer dan het vorige kwartaal. Twitter kwam in totaal uit op een verlies van 162 miljoen dollar, het vierde kwartaal in 2014 was dit nog 132,4 miljoen dollar.

al met al is de gebruikersgroei dus onvoldoende om de aandeelhouders tevreden te stellen.

Het verlies van de microblogsite groeide overigens ook door de recente overname van advertentiebedrijf Tell Apart. Twitter wil hiermee een sterkere positie veroveren op de advertentiemarkt.

 

Facebook doet het beter

Met Facebook gaat het beter. De publicatie van hun kwartaalcijfers was al op 22 april. Ook deze social mediagigant boekte in het eerste kwartaal van dit jaar minder winst op een fors hogere omzet.

Deze winstdaling kwam onder meer omdat Facebook kosten maakte voor verbetering van applicaties en investeringen in datacenters. Een jaar geleden draaide het bedrijf van Mark Zuckenberg nog 642 miljoen dollar winst; dit keer kwam het uit op 512 miljoen dollar.

Het aantal maandelijkse actieve gebruikers steeg met 13 procent tot ruim 1,4 miljard. Ook mobiel deed Facebook goede zaken. Daar was sprake van een stijging met 24 procent tot 1,25 miljard.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...