Mollie is unicorn met waarde van meer dan miljard euro

consumenten ACM webshop

De (online) betaaldienst Mollie mag zich een unicorn noemen. Het Nederlandse bedrijf is namelijk meer dan 1 miljard euro waard.

Aanleiding van de waardestijging is een nieuwe, succesvolle investeringsronde. De Amerikaanse investeringsmaatschappij TCV nam daarbij een minderheidsbelang van 115 miljoen euro in het bedrijf. Het nieuws kwam naar buiten via de Amerikaanse site TechCrunch en is bevestigd door het bedrijf zelf.

Deze investering, samen met de 25 miljoen euro opbrengst ui een investeringsronde van vorig jaar, brengt de waarde tot boven het miljard. De status van unicorn betekent dat investeerders vinden dat een bedrijf zeker een miljard euro waard is.

Mollie wil het geld gebruiken om hun diensten verder uit te breiden in het buitenland. Mollie is momenteel een van de grootste payment service providers (PSP)  in Europa.

TCV is overigens een grote internationale investeringsmaatschappij. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld ook belangen in bedrijven als Facebook, Netflix Spotify en Airbnb.

Adyen

Corebusiness van de Nederlandse betaaldienst, die in 2004 van start ging is ruwweg dezelfde als bijvoorbeeld Adyen. Mollie richt zich vooral op online betalingen aan kleine en middelgrote bedrijven. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan honderdduizend zakelijke klanten. Dat zijn bijvoorbeeld UNICEF en Deliveroo. Het merendeel van de klanten zit nu nog in Nederland, België en Duitsland.

Sinds de uitbraak van de coronacrisis groeit Mollie snel omdat veel meer mensen online gingen winkelen. Het aantal transacties werd daardoor nog verder opgestuwd.

 

Gerelateerde berichten...