Mollie: Naam webwinkel vanaf nu helder op bankafschriften

Voor miljoenen transacties van betaaldienstverlener Mollie is vanaf nu direct de winkelnaam te zien. Het gaat om apps van verschillende banken na een online aankoop.

Dat meldde Mollie eerder deze week in een bericht. In totaal worden er circa 378 miljoen online betalingen via iDEAL per jaar gedaan in ons land. De Rabobank neemt het voortouw.

 

Verwarring

Aanleiding voor de verandering is de verwarring bij consumenten over de specificatie van de gedane betalingen. Daarop staat tot nu toe alleen de naam Mollie. De naam van de webwinkel stond enkel in de omschrijving. Veel webshoppers waren daardoor in de veronderstelling dat er iets mis was. Een deel van hen dacht bijvoorbeeld dat het ging om phishing of onterechte afschrijving.

Remco Boer namens Mollie: “Mollie houdt betalingsverkeer graag eenvoudig en overzichtelijk, voor iedereen. Zowel voor de ondernemer als zijn klanten: de consument. Een duidelijke tenaamstelling op het rekeningafschrift is heel belangrijk. De consument ziet hierdoor direct waar hij een bestelling geplaatst heeft. Bovendien is het belangrijk voor de zichtbaarheid van de webwinkel. De naam op een transactie is dan ook een belangrijk stuk profilering voor de ondernemer. Aangezien Mollie zo’n 50% van de Nederlandse markt bedient, heeft deze aanpassing veel impact.”

 

Gemak

De nieuwe manier van vermelden betekent voor winkeliers die bij Mollie zijn aangesloten extra gemak. En consumenten zien nu direct een heldere naam. Dit is ongeacht de bank waar zij hun rekening hebben lopen. Afboekingen zijn zodoende direct te controleren.

Rabobank nam in deze het voortouw door als eerste de winkelnamen eerst te laten zien bij transacties via de eigen bank. Daarna stelden ze gebruikte technologie beschikbaar aan Mollie. Die zorgde dat vanaf nu bij iDeal-betalingen aan meer dan de helft van alle webshops de winkelnaam te zien is. Dat gebeurt nu dus ook bij betalingen via andere banken.

 

Meldpunt Consumentenbond

De Consumentenbond stelde eerder een meldpunt in over onbegrijpelijke namen op bankafschriften. Bij dit meldpunt kwamen veel klachten binnen over waar een aankoop is gedaan. Mensen kijken vaak vreemd op als zij de naam van een Payment Service Provider op hun bankafschrift zien staan. Ook de Tweede Kamer nam unaniem een motie aan, die oproept tot transparantie.

Steeds vaker kijken mensen in hun app naar het overzicht van hun aankopen. Het aantal iDEAL-betalingen neemt daarnaast sterk toe doordat we met elkaar veel meer online aankopen doen.

In het Black Friday weekend waren er in Nederland bijvoorbeeld 3,5 miljoen betalingen online via iDEAL. Dit is een stijging van 38% ten opzichte van een jaar eerder. Nu iDEAL sterk groeit, is het voor consumenten van steeds groter belang om direct en eenvoudig te zien waar zij het geld aan besteden.

Gerelateerde berichten...

X