Nederland uitstekend gepositioneerd voor digitale globaliseringstrend

buitenland

Handel in diensten en digitalisering zijn de nieuwe globaliseringstrends. Ze hebben de oude aanjager van de wereldeconomie, handel in producten, van de troon gestoten.

Volgens Johan Geeroms, senior Risk Manager bij kredietverzekeraar Euler Hermes blijven de groeipercentages van de internationale handel in producten blijven in 2016 en 2017 dan ook steken op respectievelijk 2,1% en 3,1%. Op de middellange termijn wordt dat zelfs lager dan 4%.

Belangrijkste oorzaken van deze terugval zijn volgens Geeroms vooral cyclische factoren zoals een kwakkelend Europa. Maar ook het economisch zware weer waarin China en belangrijke opkomende landen als Brazilië, Rusland en Zuid Afrika verkeren.
“Verder zijn er in mijn optiek ook structurele oorzaken zoals de wereldwijde verschuiving van industrie naar dienstverlening. Daarnaast produceren veel opkomende economieën inmiddels zelf de producten die ze tot voor kort importeerden. En helaas is protectionisme nummer 3 op de lijst. Wereldwijd ontstaan in toenemende mate handelsbarrières. Overheden dwingen inkopers bijvoorbeeld om op de thuismarkt in te kopen. Maar ook subtielere vormen door onmogelijke milieu- en voedselveiligheidsstandaarden uit te vaardigen.”

Johan Geeroms telt dat in de jaren negentig en de eerste jaren van deze eeuw de handel haast standaard twee keer zo sterk groeide dan de economie. “Kijken we niet naar de hoeveelheid goederen maar naar de waarde, dan is de trend pas echt alarmerend. Tussen 2014 en 2016 bedroeg de gecumuleerde terugval 3129 miljard dollar. Dat is bijna gelijk aan het volledige BBP van Duitsland.”

 

Nederland uitstekend gepositioneerd

Betekent dit het einde van de globalisering? “Nee”, zegt Geeroms, “wel moeten bedrijven op zoek naar alternatieven om internationaal te groeien. Nederland is daarvoor uitstekend gepositioneerd. Zo heeft Nederland een voorsprong op het gebied van digitalisering. “Big data zijn de nieuwe grondstof van de toekomst. Volgens ons onderzoeksbureau in Parijs zal digitalisering al in 2020 bijna 17% van de totale economische output omvatten. Nederland kan daar geweldig van profiteren. We staan niet alleen 4e op de worldranking qua innovativiteit (volgens de The World Intellectual Property Organization). Maar ook op de Digitaliserings Index hoort Nederland tot de absolute top. Die index heeft ons onderzoekbureau geïntroduceerd om te illustreren hoezeer het bedrijfsleven per land erin slaagt internationale groei te realiseren op het gebied van digitalisering. Hierin zijn 135 landen opgenomen. Nederland staat op de Digitaliserings Index op de 2e plaats.”

 

Nieuwe verdienmodellen

Voor de enorme impact van digitalisering verwijst Geeroms naar het World Economic Forum in Davos eerder dit jaar. “Daar was iedereen het erover eens dat digitalisering de motor zal zijn van de vierde Industriële Revolutie, een ontwikkeling die sectoren en beroepen drastisch zal veranderen. Slimme machines en het internet zullen steeds meer samengaan. Compleet nieuwe verdienmodellen zullen ontstaan. Voor deze vernieuwing is de innovatiekracht van start-ups erg belangrijk. Ook daarvoor scoort Nederland goed. Nergens in Europa is het klimaat voor start-ups zo goed als hier.”