Nederlandse consumenten geven online € 25,8 miljard uit in 2019

Webwinkelen Europese webwinkels

Nederlandse consumenten die online shoppen gaven per persoon gemiddeld meer uit in 2019.
De online bestedingen van Nederlandse consumenten kwamen in 2019 uit op € 25,8 miljard. Dit betekent een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit is het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Tegelijkertijd werden er 258 miljoen online aankopen gedaan. Dit betekent een groei van 4% vergeleken met 2018. De grootste groei in de online bestedingen zit vooral in de sterke stijging in online uitgaven binnen Food/Nearfood (+24%).

“Dat de online consumentenbestedingen het afgelopen jaar zijn gestegen naar € 25,8 miljard betekent in de eerste plaats natuurlijk een mooie groei van 7%. daarnaast laat het ook zien dat deze groei aan het afvlakken is”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op 10,3% komt te liggen in 2019.* Dit betekent een groei van 0,5 procentpunt, wat te vergelijken is met de groei van de voorgaande jaren. Het belang van e-commerce blijft dus onverminderd groot binnen de detailhandel.”

 

Bestedingen per online koper stijgen

Het aantal online kopers is in 2019 ongeveer stabiel gebleven met het jaar ervoor. Zo’n 96% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder deed een of meerdere online aankopen. Aangezien de online bestedingen wel zijn gestegen, kunnen we hieruit concluderen dat er per online koper meer is besteed. In totaal gaat het om een stijging van 7%, waarbij de online bestedingen per koper aan producten (+9%) sterker zijn gestegen dan die aan diensten (+4%).

Net als in voorgaande jaren blijft Food/Nearfood een belangrijke driver voor de e-commercebranche. In 2019 namen de online bestedingen in deze productcategorie met 24% toe ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is met name te danken aan de stijgende penetratie (meer kopende huishoudens) en de toename van het aantal online aankopen per kopend huishouden. Andere categorieën met een grote groei zijn Schoenen & Personal Lifestyle (+19%) en Huishoudelijke Elektronica (+16%).

 

Minder groei in het vierde kwartaal

Traditioneel gezien is het vierde kwartaal een belangrijke periode voor de e-commercebranche. Dit heeft natuurlijk te maken met de verschillende feestdagen in de laatste twee maanden van het jaar, maar ook de online verkoop van verzekeringen draagt hieraan bij.

In 2019 werden er echter minder nieuwe verzekeringen afgesloten (-11% ten opzichte van Q4 2018). Dat komt gedeeltelijk door een daling in het aantal nieuwe zorgverzekeringen. Een afname van het aantal nieuwe levens- en inkomensverzekeringendroeg eveneens bij aan de krimp in het aantal nieuwe verzekeringen.

Onder andere deze daling in nieuw afgesloten verzekeringen zorgde ervoor dat de marktgroei in Q4 2019 lager is dan in de overige kwartalen van het jaar. Waar de totale online bestedingen in Q1 tot en met Q3 nog gemiddeld met 9% per kwartaal groeiden ten opzichte van dezelfde perioden een jaar eerder, was dit in het laatste kwartaal 3%. Op het gebied van online aankopen lag de groei met 1% nog iets lager.

 

iDEAL en smartphone nog populairder

Als we kijken naar de populairste betaalwijzen en devices, zien we in het vierde kwartaal niet veel verrassingen. iDEAL is al jaren de populairste betaalmethode voor Nederlandse consumenten en de online uitgaven betaald met iDEAL kenden ook in Q4 2019 een stijging ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (47% tegenover 43%). Wat betreft de devices zien we dat de opmars van de smartphone blijft doorzetten. Waar in het vierde kwartaal van 2018 nog 35% van de online kopers iets via de smartphone had gekocht, was dit in Q4 2019 42%.

Gerelateerde berichten...

X