Niet alleen bedrijven maar ook de overheid ziet privacy als verdienmodel

geboortedatum

Bedrijven en overheden besteden vele miljoenen euro’s aan juristen en consultants om aan de GDPR te voldoen. Dezelfde beroepsgroepen overigens die stevig hebben gelobbyd voor deze wetgeving. Alleen zijn zij niet de enigen die privacy als markt en verdienmodel kunnen benaderen.

Minister Kamp (Economische Zaken) onderkent dat big data niet alleen meerwaarde heeft voor efficiencyverbetering, strategische kennisopbouw, profilering en wetenschappelijk onderzoek. Het heeft echter ook gevolgen voor privacy. Dat getuigt een brief aan de Tweede Kamer.

 

Strengere regels

Privacy biedt niet alleen ‘belemmeringen’ – als gevolg van strengere regels. Het biedt ook kansen, zoals dat ook is gebeurd voor ‘duurzaamheid’. Juist dankzij restrictieve wetgeving werd dat een markt.

Het centrale begrip hier is: vertrouwen. Dat wat te voet komt en te paard gaat, overigens. ING Bank ondervond dit met de mislukte introductie in 2014 om bankdata in te zetten voor commerciële suggesties aan klanten. Niet de wettelijke grenzen maar de mate van vertrouwen bepalen hoe bedrijven omgaan met privacy in de praktijk.

De bewindsman suggereert de opzet van gedragscodes en keurmerken. “Naarmate het bewustzijn en de keuzemogelijkheden van de burger groeien, zullen bedrijven de manier waarop ze omgaan met data steeds meer kunnen inzetten als concurrentiemiddel.”

 

Privacy-kampioenen

Uit rapportage van de Expertgroep Big data en privacy blijkt dat privacyvoorvechters vanuit de regelgeving gaan voor maximale bescherming van passieve burgers.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.