De betaalde zakelijke diensten van OpenAI hebben een mijlpaal bereikt. Namelijk één miljoen betalende zakelijke gebruikers voor ChatGPT Enterprise, ChatGPT Team en ChatGPT Edu.
De mijlpaal van één miljoen gebruikers is een aanzienlijke toename ten opzichte van de 600.000 die het bedrijf in april van dit jaar meldde. In januari onthulde OpenAI’s Chief Operating Officer Brad Lightcap dat ChatGPT Enterprise 150.000 gebruikers had in 260 organisaties. Dit rapporteert VentureBeat.
Versies voor ondernemingen en onderwijs
OpenAI lanceerde ChatGPT Enterprise op 28 augustus vorig jaar en volgde dit op met ChatGPT Team in januari van dit jaar en ChatGPT Edu in mei. ChatGPT Enterprise geeft bedrijven toegang tot het nieuwste model. Dit naast langere contextvensters, data-analyse en maatwerk. ChatGPT Team is een versie van ChatGPT Enterprise die specifiek is ontworpen voor kleinere groepen binnen een bedrijf en kleine en middelgrote ondernemingen. Met ChatGPT Edu richt OpenAI zich op docenten en studenten, legt VentureBeat uit.
Het bereiken van één miljoen gebruikers in een jaar is een prestatie. Vooral voor betaalde producten. Het moet echter ook worden opgemerkt dat de reguliere, gratis versie van ChatGPT in augustus van dit jaar 200 miljoen gebruikers registreerde.
OpenAI bracht deze nieuwe cijfers over zakelijk gebruik naar buiten een dag nadat rivaal Anthropic Claude Enterprise lanceerde. Dit is hun zakelijke aanbod dat een contextvenster van 500.000 tokens biedt. Men combineert dat met beveiliging en controle van ondernemingsklasse.
Groei uit andere gebieden
In een e-mail aan VentureBeat zei OpenAI dat een groot deel van de groei afkomstig is van gebruikers buiten de VS. Én van grote organisaties.
“Meer dan de helft van de Enterprise-, Team- en Edu-gebruikers bevindt zich buiten de VS. Met Duitsland, Japan en het Verenigd Koninkrijk als de top drie niet-Amerikaanse landen.” Zegt het bedrijf. “We zien tractie bij de belangrijkste bedrijven en organisaties ter wereld. Waaronder Arizona State University, Moderna, Rakuten en Morgan Stanley.”
OpenAI zei dat het API-gebruik “verdubbeld is sinds we GPT 40 mini in juli lanceerden.” Dit zou kunnen duiden op een groeiende interesse in het gebruik van kleinere versies van grote taalmodellen voor specifieke taken. OpenAI zei eerder dat de multimodale GPT 40 mini “het meest kosteneffectieve kleine model op de markt is.”
Productiviteitswinst
Naast het krijgen van meer gebruikers, zei OpenAI dat het begint te zien hoe bedrijven hun abonnementsproducten in hun werk inzetten.
OpenAI zei dat een enquête onder 4.700 zakelijke gebruikers aangaf dat ChatGPT Enterprise, ChatGPT Team en ChatGPT Edu bijdragen aan een productiviteitsstijging van 92%. Respondenten zeiden dat de producten hen tijd besparen. 88% meldde dat het tijd bespaarde. 75% rapporteerde een verbetering in creativiteit en innovatie.
De belangrijkste gebruiksscenario’s voor bedrijven waren het verzamelen van onderzoek. Naast het opstellen en bewerken van inhoud. En het genereren van ideeën.