ASML opnieuw beste reputatie volgens zakelijke beslissers

ASML opnieuw beste reputatie volgens zakelijke beslissers

Voor het vijfde jaar op rij staat ASML stijf aan kop in de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie. Dat blijkt uit de 24e editie van het grootste en enige Nederlandse reputatieonderzoek onder zakelijke beslissers van businessplatform MT/Sprout.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam (UvA). In de MT500 waarderen branchegenoten elkaar op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid.

In vergelijking met 2023 valt op dat een aantal oerhollandse bedrijven zoals KLM, Heineken en Staatsbosbeheer in de top tien plaats moeten maken voor buitenlandse grootmachten zoals Google op plek 7 en Microsoft op de tiende plaats. Dat terwijl de opmars van het Nederlandse Rituals doorzet van de negende plek in 2022, de vijfde positie in 2023 naar de huidige derde plek. ASM International is de hekkensluiter van de top 20.

NGO’s

Nieuw in de MT500 is de deelname van NGO’s en goede doelen. Zakelijke beslissers hebben veel waardering voor deze non-profitorganisaties. KWF Kankerbestrijding is hoogste binnenkomer in de MT500 op positie 24.

In dit jaarlijkse reputatie-onderzoek wordt ook bekeken hoe sectoren ten opzichte van elkaar presteren aan de hand van de zogeheten Netto Reputatie Score-(NRS)berekening. Goede doelen en NGO’s, de automotive industrie en zorginstellingen krijgen de beste waardering. Vastgoed & woningcorporaties, de agrarische sector en bedrijven in personenvervoer krijgen de slechtste sectorwaardering.

Top 20

1    ASML

2    De Efteling

3    Rituals

4     Albert Heijn (Ahold Delhaize)

5    Coolblue

6    DAF

7    Google

8    IKEA

9    Rabobank

10   Microsoft

11   Hitachi Construction Machinery (Europe)

12   Heineken

13   Sdu

14   Staatsbosbeheer

15   Honeywell

16   KLM

17   Technische Unie

18   Prinses Máxima Centrum

19   BMW Group Nederland

20   ASM International

Rotsvaste koers

Henk Volberda, onderzoeksleider en UvA-hoogleraar Strategic Management, is niet verrast over de top drie van 2024. “Zowel ASML, De Efteling als Rituals zijn het toonbeeld van organisaties met een rotsvaste koers. Zij weten goed om te gaan met veranderende marktomstandigheden en tegelijkertijd een heldere herkenbare koers te varen”, zegt Volberda. “Ons onderzoek leert bovendien dat koers verleggen zeker niet altijd ten koste gaat van de bedrijfsreputatie. Dat geldt wel voor het moreel kompas. Dat is niet onderhandelbaar”, is de overtuiging van de hoofdonderzoeker.

“De huidige generatie bestuurders laat minder van zich horen”, stelt hoofdredacteur Donovan van Heuven van MT/Sprout. “Niet vreemd, want zowel maatschappelijke als organisatievraagstukken lijken steeds complexer te worden. Wat ook nog eens gepaard gaat met polarisatie in de samenleving. Toch pleiten steeds meer wetenschappers voor het bespreekbaar maken van de bedrijfskoers zonder afbreuk te doen aan het morele kompas. Dat draagt bij aan de oplossing van zowel maatschappelijke vraagstukken als de toekomst van verdienmodellen van bedrijven.”

In opdracht van MT/Sprout gaven dit jaar 1.573 zakelijke beslissers 15.772 beoordelingen op het vlak van productleiderschap, kwaliteit van uitvoering, klantgerichtheid, goed werkgeverschap en duurzaamheid. De MT500 is het enige reputatie-onderzoek in Nederland dat een zogeheten peer-to-peer-aanpak kent.

Lees ook: