Kaartverkoop van concerten en evenementen via CM.com nu ook met slim ticketingsysteem met blockchaintechnologie en dynamische QR-codes. Dat kan nu CM.com GUTS Tickets overneemt.
Tickets met QR- of barcodes zijn een bekend fenomeen. Deze unieke codes worden bij de ingang gescand waarna bezoekers toegang krijgen. Een PDF-ticket kun je echter meerdere keren doorverkopen of afdrukken, met alle risico’s van dien. Blockchaintechnologie biedt daar een oplossing voor. Tickets die je via deze technologie koopt, bevatten een unieke code die bij elke transactie automatisch wordt verlengd. Dit voorkomt dubbel werk en fraude. Als een ticket wordt doorverkocht, wordt de oorspronkelijke code vanzelf ongeldig en keert het ticket terug naar de reguliere verkoop tegen de vastgestelde prijs. Dit systeem elimineert illegale doorverkoop en garandeert dat elk ticket echt uniek en veilig is.
De oprichters van GUTS kunnen zich door de overname nu helemaal richten op hun blockchainproject OPEN, de techniek achter de onderliggende ticketingtechnologie. Door deze technologie te implementeren blijft CM.com innoveren op het gebied van blockchain, waardoor klanten nu en in de toekomst kunnen profiteren van de nieuwe functies in de ticketingoplossingen.
Traceerbare en fraudebestendige QR-codes
Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com: “Unieke en dynamische QR-codes zorgen dat tickets volledig traceerbaar en fraudebestendig zijn. Hierdoor kunnen fans op een veilige en eerlijke manier deelnemen aan evenementen, terwijl organisatoren kunnen rekenen op een transparante kaartverkoop.”
Oprichter Maarten Bloemers: “Sinds de oprichting van GUTS Tickets in 2016 hebben we één duidelijk doel voor ogen: het ticketverkoopproces eerlijker en gebruiksvriendelijker maken, zowel voor fans als organisatoren van evenementen. Dankzij de overname door CM.com wordt onze blockchain-technologie toegankelijk voor een groot deel van de markt, waarmee we een belangrijke stap zetten in het realiseren van onze missie.”
Met deze overname versterkt CM.com haar positie op de internationale ticketingmarkt. “Alles wat we doen is erop gericht om evenementen beter te maken voor organisatoren en bezoekers. Met deze technologie zien we een grote kans om de standaard te zetten voor transparante en veilige kaartverkoop”, zegt Jeroen van Glabbeek. “Nederland fungeert als etalage voor onze technologie, met de ambitie om deze technologie snel uit te rollen naar onze klanten wereldwijd.”
Tip:
- Dutch Blockchain Coalition wint Identity Innovation Award 2023