Vervelende collega’s kunnen het dagelijks werk aardig verzieken. Kickresume vroeg 2.894 werkenden of remote werken tot minder intercollegiale frustraties leidt.
De meesten van ons hebben op enig moment in hun carrière wel eens te maken gehad met de beruchte vervelende collega. Of het nu de luidruchtige prater is of de roddelaar, deze collega’s kunnen een aanzienlijke deuk slaan in de productiviteit en de moraal op de werkplek. Een opvallende 85% van de ondervraagde professionals gaf aan de frustratie van vervelende kantoorgenoten te hebben ervaren. Dit toont aan hoe vaak storend gedrag voorkomt, zowel in fysieke kantoren als in virtuele werkruimten.
Uit het onderzoek blijkt dat 53% van de ondervraagde werknemers die zowel op kantoor als op afstand werken, stelt dat het laatste het vervelende gedrag vermindert. Dit suggereert dat weg zijn van het fysieke kantoor enige verlichting kan bieden.
Slack-berichten vaak storend
20% van de ondervraagden gelooft daarentegen dat thuiswerken een aantal frustraties juist heeft vergroot, wat aangeeft dat er nieuwe ergernissen kunnen opduiken in online omgevingen.
Daarbij kan een rol spelen dat men schriftelijke communicatie vaak als storend ervaart. Denk daarbij aan e-mails en Slack-berichten. Het zijn belangrijke bronnen van ergernis voor 44% van de werknemers. Vervelende collega’s maken zelfs telefoongesprekken een irritante ervaring voor 37% van de respondenten, terwijl 29% hetzelfde voelt over videogesprekken.
Gen Z minder enthousiast over remote werken
Interessant genoeg waren de resultaten over verschillende leeftijdsgroepen over het algemeen consistent met één opmerkelijke uitzondering. Een aanzienlijke 33% van de Gen Z-werknemers gelooft dat thuiswerken vervelend gedrag heeft vergroot.
Deze generatie, waarvan velen hun professionele carrière begonnen toen de wereld op slot zat, is meer gewend aan virtuele interacties. Zonder veel kantoorervaring om op terug te vallen, vinden Gen Z-werknemers de uitdagingen van remote communicatie wellicht frustrerender, waardoor virtuele ergernissen des te meer opvallen.
Technisch ongeschoolden
Overigens zijn medewerkers soms ook heel vergevingsgezind blijkt uit de enquete. Technisch ongeschoolden, bijvoorbeeld, vertragen de zaken misschien, maar hun inspanningen om te leren verdienen vaak wat clementie. Zelfs laatkomers, hoewel ze schema’s verstoren, lijken te worden verontschuldigd omdat we allemaal de chaos van het leven begrijpen.