Het gevolg van al deze technologische doorbraken is dat economische kernsectoren op hun grondvesten zullen schudden. Wat eerder gebeurde in de muziekindustrie, de boekenbranche en de reisbranche staat nu op stapel voor de ‘harde kern’ van onze industrie: de metaal-, de bouw- de farmaceutische industrie en de chemie. De digitalisering zet nu stevig zijn tanden in die harde kern. Met de bekende gevolgen; iedereen kan je concurrent worden, ook het meest branchevreemde buitenbeentje en alles zal nog sneller moeten. Nog veel en veel sneller.
De volgende vraag is of managementteams inmiddels hun strategie aan deze imposante golf van aanstormende disruptive digitale technologieën hebben aangepast. Het antwoord op deze vraag luidt ‘nee’.
Het Financieel Dagblad publiceerde onlangs op zijn website een digitale disruptiemeter. De gedachte daarachter is dat bedrijfsactiviteiten in negatieve zin vatbaar zijn voor digitale disruptie als ze 1) niet transparant zijn, 2) niet efficiënt zijn en 3) weinig keuzevrijheid bieden.
Wat opvalt is dat alle sectoren, gesteld dat we ook de start-ups als een sector mogen aanmerken, op een onvoldoende uitkomen. Telecom, vastgoed, de financiële- en de transportsector zelfs op een hele zware onvoldoende. De overheid ontbreekt geheel in de peiling van het FD.
Lees het hele verhaal van Fred Teunissen online of in ICT/Magazine van april 2015.