‘GenAI maakt verduurzaming meetbaar en stuurbaar’

IT-consultant Cognizant ziet kansen voor GenAI bij implementeren ESG-richtlijnen

‘GenAI maakt verduurzaming meetbaar en stuurbaar’

Gebrek aan afstemming tussen bedrijfsonderdelen is een belangrijke hindernis bij het implementeren van het groeiende aantal ESG-rapportagevereisten. De oplossing hiervoor is even voor de hand liggend als uitdagend: GenAI inzetten om een groot gedeelte van de benodigde werkzaamheden te automatiseren. Analytics- en AI-bedrijf Cognizant ziet kansen.

ESG staat voor ‘Environmental, Social & Governance’ en omvat een reeks criteria voor bedrijven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het betreft géén samenhangend pakket en bovendien ligt toezicht op de naleving ervan verdeeld over meerdere instanties. Zo ziet in Nederland de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toe op naleving.

Bedrijven moeten dus niet alleen hun CO2-voetafdruk verkleinen, maar ook transparant zijn over hoe ze omgaan met sociale en governancekwesties. Met de nieuwe Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in zicht, groeit de druk op organisaties om een behoorlijke hoeveelheid aan duurzaamheidsdata te verzamelen, te interpreteren en netjes op te poetsen voor hun stakeholders.

Belangrijke rol voor GenAI

Dit alles vraagt om technologische ondersteuning. En daar ziet Cognizant, een mondiale speler op het gebied van dataverwerking en analytics, zijn kans. Gregory Verlinden, Associate Vice President Analytics & AI bij Cognizant, maakt duidelijk dat het bedrijf een rol voor zichzelf ziet weggelegd als redder in ESG-nood, gewapend met Generatieve AI (GenAI).

Verlinden schetst een herkenbaar beeld van bedrijven waar ESG nog vaak een ‘projectje aan de zijkant’ is. Verschillende afdelingen zoals inkoop, IT en productie werken langs elkaar heen, wat de integratie van duurzaamheidsdoelen een lastige opgave maakt.

Hier komt GenAI volgens Verlinden om de hoek kijken:
“GenAI biedt ons de mogelijkheid om data niet alleen inzichtelijk te maken, maar deze ook toegankelijk te maken voor iedereen in de organisatie. Dat betekent dat beslissingen sneller en op basis van actuele informatie kunnen worden genomen.”

Een kale man met een bril, gekleed in een blauw pak en lichtblauw overhemd, straalt een bewuste professionaliteit uit terwijl hij glimlacht tegen een grijze achtergrond.
Gregory Verlinden

Duurzaamheidsdoelen als strategisch voordeel

Klinkt veelbelovend, maar wat betekent dat in de praktijk? Volgens Cognizant kan GenAI de dataverzameling automatiseren, afwijkingen controleren en zelfs voorspellen hoe de duurzaamheidskoers van een bedrijf er over een paar jaar uitziet. Het lijkt erop dat Cognizant de technologie met name positioneert als een productiviteitsbooster, waarmee bedrijven zich niet alleen aan ESG-regels kunnen houden, maar dat zelfs kunnen omarmen voor het efficiënter inrichten van processen.

En waarom ook niet? Als het bijhouden van en rapporteren over ESG-doelstellingen steeds belangrijker wordt, dan mag je het ook tot een strategisch voordeel ombuigen.

Cognizant ziet GenAI dan ook als tolk tussen bedrijfsafdelingen. Door ESG-data om te zetten naar concrete financiële en operationele inzichten, kan dat weerstand verminderen om te voldoen aan wéér een set verduurzamingsregels. En de druk loopt op, want de CSRD-richtlijn van de EU komt eraan –en voor grote, beursgenoteerd bedrijven gelden de vereisten al.

Onderscheidend vermogen

Bedrijven moeten in toenemende mate gedetailleerde duurzaamheidsrapporten publiceren. Doen ze dat niet, dan kunnen hoge boetes volgen. Volgens Verlinden biedt GenAI bedrijven echter niet alleen een manier om aan de regels te voldoen, maar ook om zich te onderscheiden: “Het gaat niet alleen over naleving, maar ook over hoe bedrijven zich kunnen onderscheiden door proactief met duurzaamheid om te gaan.”

In eenvoudiger woorden: wie zijn ESG-zaakjes met behulp van GenAI goed op orde heeft, heeft een competitief voordeel. Een slimme zet, zeker voor een technologiebedrijf dat tools aanbiedt om dit allemaal te regelen. De IT-gigant biedt namelijk de infrastructuur, analysetools en adviesdiensten die bedrijven nodig hebben om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. De promotie van GenAI als onmisbare assistent bij verduurzaming is dus een directe verkoopstrategie voor Cognizant, die een potentiële groeimarkt tegemoet kan zien nu de eisen op dit gebied steeds hoger worden.

Lees ook: Milieu-impact van IT? Veel organisaties hebben geen idee