Een gratis proefperiode van 30 dagen zorgt voor de hoogste klantacquisitie (32%) en conversieratio (56%). Ook is ze 28 keer effectiever dan het uitdelen van gratis producten. Ondanks deze effectiviteit gebruikte bijna 3 op de 4 e-commerce verkopers de aanpak niet in 2023.
Deze bevindingen komen uit de studie ‘Optimale lengte van gratis proefperiodes voor digitale producten’, uitgevoerd door Whop. Dat is naar eigen zeggen een alles-in-één platform voor digitale producten, gemeenschappen en software. Zij voerden een analyse uit om te begrijpen hoe digitale verkopers de klantacquisitie en conversieratio kunnen verhogen. Whop analyseerde daartoe het effect van gratis proefperiodes van 3 dagen, 7 dagen, 14 dagen en 30 dagen.
Maand gratis scoort het best
Van de vier proefperiodes is de gratis proefperiode van 30 dagen de meest effectieve methode om betalende klanten te converteren. Het zorgt voor bijna vier keer (273%) meer kans om een klant te converteren dan een gratis proefperiode van 14 dagen. De op één na hoogste conversieratio was de gratis proefperiode van 3 dagen met 35%. Deze aanpak had echter slechts 2% aanmeldingen in totaal.
De bevindingen tonen ook aan dat proefperiodes van 30 dagen voor meer succesvolle aanmeldingspercentages zorgen. Dat is 16 keer meer dan een proefperiode van 3 dagen en 1,5 keer meer dan gratis proefperiodes van 7 dagen.
Overvolle online ruimte
Hoewel het verleidelijk is om de conversieratio te versnellen door kortere proefperiodes te gebruiken, blijkt uit de gegevens dat gratis proefperiodes van 30 dagen het beste zijn om klanten te betrekken en te converteren. Dit komt doordat klanten meer tijd hebben om te zien hoe een product waarde voor creëert. Hoe langer klanten het product gebruiken, hoe meer ze ervan afhankelijk worden en hoe groter de kans dat ze betalende klanten worden. Die kennis kan een belangrijk element zijn bij de poging op te vallen product of dienst in een overvolle online ruimte.