Helft minder klandizie voor horeca als je niet kunt pinnen

Helft minder klandizie voor horeca als je niet kunt pinnen

Als je in de horeca niet kunt pinnen loopt de klandizie met zeker de helft terug. Uit een steekproef blijkt dat maar liefst de helft van de klanten liever niet in een horecazaak komt waar je niet kunt pinnen.

De pinpas is bij uitstek het favoriete betaalmiddel. Van de horecaklanten betaalt 85 procent het liefst met pin. Voor 23 procent heeft betalen met pin, creditcard of telefoon om hygiënische redenen de voorkeur boven contante betalingen. Verder zegt 63 procent dat het met pinnen makkelijker is om de kosten te splitten.

Heropening

Sinds de heropening van de cafés en restaurants heeft de Nederlandse horeca nog steeds last van terughoudendheid onder hun gasten. Bijna één op de drie Nederlanders (29%) geeft aan horecagelegenheden minder vaak te bezoeken dan voor de pandemie. Van hen zegt 17 procent het nog steeds te risicovol te vinden.

Maar liefst een op de tien (12%)  is de komende tijd niet van plan om überhaupt een horecagelegenheid te bezoeken. In 2019, vóór de uitbraak van de COVID-19 pandemie, werd aan ruim 1000 consumenten dezelfde vraag gesteld. Destijds gaf slechts één procent dat antwoord. Van de horecagangers is 43 procent van plan minstens één keer per maand in een restaurant te eten. In november 2020 was dit 18 procent en in juli 2019 36 procent.

Digitale innovaties in horeca

De respondenten kregen ook vragen naar de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren, blijken de belangrijkste voordelen te zijn (beiden 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen (27%) en bezorging (21%), en de mogelijkheid hebben om met verschillende methoden te kunnen betalen (23%) worden door consumenten gezien als positieve trends.

Door de COVID-19 pandemie blijken digitale innovaties belangrijker dan ooit. De kanalen waarmee horecaondernemers in het afgelopen jaar hun hoofd boven water konden houden, verliezen hun populariteit niet.

Lees ook: