Ondernemer omarmt omnichannel verkopen en betalen

Security - Mobile Device Management van G Data omnichannel

Omnichannel ondernemen groeit fors in ons land. Bijna de helft van de ondernemers heeft naast een fysieke zaak ook een webshop. Van de offline betaalmethoden is (contactloos) pinnen veruit favoriet. Dit blijkt uit een peiling van fabrikant van pinautomaten CCV.

Online geven klanten de voorkeur aan betalen via iDEAL (86%), op ruime afstand gevolgd door creditcardbetalingen (14%). Verder winnen mobiele betaaldiensten als Apple Pay terrein.

Ondernemers spelen fors in op de trends in omnichannel ondernemen. Intussen heeft 44% van de ondernemers naast een fysieke winkel ook een webshop. Een relatie met corona lijkt aanwezig: alle bedrijven die het afgelopen jaar gestart zijn hebben een webshop, tegenover iets minder dan de helft van de ondernemers die een jaar of meer geleden. Het onderzoek laat ook grote verschillen tussen sectoren zien. Retail staat aan kop: 58% heeft een webshop, tegen 40% bij Beauty & Wellness en 33% bij Food & Beverage.

Contant betalen

In de winkel is (contactloos) pinnen veruit de meest favoriete betaalmethode bij klanten (91%). Contant betalen blijft ook anno 2021 populair (45%) en mobiel betalen via bijvoorbeeld Apple Pay wint terrein (24%).

Opvallend is ook dat hoe jonger een bedrijf is, hoe meer betaalmethoden worden aangeboden. Resultaat:  meer betalingen via Apple Pay, QR-code of creditcards. Dit gaat overigens ten koste van het aantal contante betalingen. Van de winkels die maximaal 5 jaar bestaan, accepteert 38% helemaal geen cash-betalingen meer.

IDEAL

Online is betalen via iDEAL de onbetwiste favoriet (86%), op ruime afstand gevolgd door creditcards (14%). Overige betaalmethoden als PayPal (8%), Bancontact (4%), Bank transfer (2%) en cadeaukaart (1%) worden slechts zeer beperkt gebruikt.

Uit de peiling blijkt ook dat bijna twee derde van de ondernemers (68%) niet klaar is voor de toekomst van betalen en niet kan inspelen op nieuwe betaalmethoden. Wel is het zo dat hoe korter een bedrijf bestaat, hoe meer vertrouwen er is in de toekomst.

Van de bedrijven die in de afgelopen drie jaar zijn opgericht, geeft ongeveer de helft aan klaar te zijn voor de toekomst. Bij bedrijven die drie tot tien jaar bestaan is dit 40% en bij bedrijven die al langer dan tien jaar bestaan is dit slechts 28%.

“Steeds veranderende marktomstandigheden en wensen van de consument, hebben ervoor gezorgd dat Nederlandse MKB-bedrijven in toenemende mate een omnichannel-aanpak omarmen. Daar horen ook andere betaalmethoden bij.

Deze manieren van (online) betalen winnen steeds meer terrein, en dat vraagt de nodige flexibiliteit van ondernemers. We zien echter dat ondernemers de stap naar andere betaalmethoden uitstellen. Daar willen we hen bewust van maken. Want als afgelopen jaar één ding wel duidelijk heeft gemaakt, is dat voorbereid zijn een aanzienlijk verschil kan maken in je veerkracht als ondernemer om een crisis te overleven,” aldus Fons Schootstra, CEO CCV Group.

Corona

Het bedrijf zag vorig jaar de trend naar omnichannel ondernemen ook al. De coronacrisis deed daar een flinke schep bovenop. Consumenten raakten in 2019 al steeds meer gewend aan bijvoorbeeld contactloos betalen, dankzij de introductie van Apple Pay. Deze trend leidde tot een stijging in betaaltransacties, zoals te zien in de cijfers, en zal zich in 2020 verder ontwikkelen. Het aantal verwerkte pintransacties steeg bij CCV in 2019 met 11%  ten opzichte van 2018.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X