2min Security

Je telefoon luistert wel degelijk mee met wat je zegt

Je telefoon luistert wel degelijk mee met wat je zegt

Het is geregeld een ‘griezelonderwerp’ bij verjaardagen, borrels en andere samenkomsten: het idee dat je telefoon meeluistert met wat je zegt. Niet eens tijdens een telefoongesprek, nee, gewoon terwijl je met je buurman praat over je beoogde nieuwe auto. En ineens duiken autoadvertenties op in je social media-feed of je zoekresultaten. Toeval? Toch niet, blijkt nu.

Het blijkt nu dat in elk geval één marketingbedrijf gebruik zou hebben gemaakt van de mogelijkheid om via de telefoon van gebruikers te luistervinken en hen op basis daarvan advertenties voor te schotelen.

Een gelekte presentatie dat het Amerikaanse bedrijf Cox Media Group (CMG) claimde dat het kon voorzien in advertenties op basis van wat via de microfoon van het apparaat werd opgenomen, in combinatie met online gedrag en websitebezoek. De presentatie was bedoeld voor klanten en moest deze zogeheten ‘Active Listening’-technologie promoten als zeer effectieve marketing-tool.

Griezelig maar effectief

De website 404 Media wist de hand te leggen op deze presentatie. Als reactie heeft Google het bestaande partnerschap met CMG stopgezet. Het bedrijf heeft ook relaties met Meta (Facebook), Microsoft en Amazon. Dat laatste bedrijf ontkent betrokkenheid bij dergelijke invasieve marketingpraktijken.

In aanvulling op de presentatie, die hier is te vinden, is er ook een document waar CMG dieper ingaat op de materie. Daarin staat onder meer dat gebruikers van smartphones eigenlijk gewoon toestemming geven voor het meeluisteren wanneer ze instemmen met de pagina’s lange gebruikersvoorwaarden die vrijwel iedereen ongelezen accepteert. Eén van de wervende teksten luidt zelfs: “Creepy? Sure. Great for Marketing? Definitely.”

‘Gedachten lezen’

In een blogpost van CMG, dat inmiddels offline is gehaald maar hier nog op archief is te vinden, staat zelfs dat meeluisteren legaal is, en dat het meestal in de kleine lettertjes staat van een gebruikersovereenkomst. Daarin staat ook dat de doelgroep bij het zien van een gepersonaliseerde advertentie op basis van opgenomen stemgeluid, haast wel moet denken dat degene die adverteert ‘gedachten kan lezen’.

Het is niet duidelijk in hoeverre partijen als Meta, Microsoft en anderen gebruik maken (of hebben gemaakt) van de inzichten die op deze manier zijn verkregen. Ook lijkt het onwaarschijnlijk dat CMG de enige partij is die een dergelijke tool biedt.

Lees ook: Marketeers moeten zich specialiseren in Language Model Optimization