Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties steeg met 37%.
Dit terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% daalde. Dat zou blijken uit het HubSpot State of Consumer Trends Report.
Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu ook moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO). HubSpot lanceert om die reden AI Search Grader. Dit is een gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten.
AI Search Grader helpt marketeers van SEO naar LMO
Op dit moment testen marketeers handmatig hoe hun merken naar voren komen in AI-zoekopdrachten. Ze bezoeken verschillende omgevingen, maken specifieke prompts, verzamelen de respons en destilleren daaruit de resultaten. Dat is een arbeidsintensieve manier om maar een fractie van de informatie te bemachtigen die online staat en die ze nodig hebben. En er zijn nog maar weinig richtlijnen en tools om resultaten te vertalen naar acties.
Voor de AI Search Grader is geen AI-expertise nodig. De tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. De tool helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.
Merkzichtbaarheid
AI Search Grader biedt onder meer een algemeen rapportcijfer, waarmee marketeers en ondernemers in één oogopslag inzicht hebben in hoe hun merk in het algemeen presteert in alle LLM’s die HubSpot monitort. Ook krijgen marketeers inzicht in merkzichtbaarheid dankzij een merksentiment score. Dit naast een Share of Voice (SOV) score, die de merkzichtbaarheid meet en afzet tegen die van concurrenten in dezelfde categorie.