Mediabedrijven bereiken klanten met WhatsApp channels

Mediabedrijven bereiken klanten met WhatsApp channels

Veel digitale mediabedrijven en nieuwsuitgevers zoeken wanhopig naar redding nu het verkeer vanaf sociale media naar nieuwswebsites, en dus ook de advertentie-inkomsten, flink is gedaald. WhatsApp Channels lijkt een mooie pleister op de wonden.

Oorzaak is het besluit van zowel Google als Facebook om nieuws minder prominent op hun platforms te maken. Dat betekende een flinke aderlating voor nieuwskanalen wereldwijd. WhatsApp Channels draait sinds eind vorig jaar. Het is een soort eenrichtings-uitzendsysteem waarmee uitgevers en mediabedrijven links en koppen rechtstreeks naar volgers kunnen sturen. De mogelijkheid groeit snel als een manier om zowel lezers aan te trekken als directe relaties op te bouwen met de lezers.

“Het is eigenlijk een enorme bron van verkeer geworden, groter dan X”, zegt Marta Planells tegen de New York Times. Planells is directeur digitaal nieuws bij Noticias Telemundo, de nieuwstak van Telemundo. Hun kanaal op WhatsApp kreeg in de eerste twee weken al meer dan 30.000 volgers en heeft nu meer dan 820.000 volgers. Het nieuwsmedium maakt vaak originele content, zoals korte video’s van verslaggevers ter plaatse of een poll over een nieuwsonderwerp. Volgens Meta, eigenaar van de app, komt ongeveer 1,9 miljard van de twee miljard gebruikers buiten de Verenigde Staten. En daar heeft Channels dus ook de grootste potentie.

Hoe vind je WhatsApp Channels?

WhatsApp-kanalen kun je vinden ​​in een apart tabblad van het hoofdgedeelte voor berichten. Mensen, bedrijven of organisaties kunnen een kanaal maken om video’s, tekst of links te sturen naar iedereen die hen volgt. Privé-informatie afgeven hoeft niet. Volgers kunnen alleen reageren op berichten met een emoji, maar commentaar geven kan niet.

Het verkeer dat WhatsApp genereert is nog lang niet op het niveau van wat Google en Facebook genereren. En bovendien zijn niet alle uitgevers blij. Meta, het moederbedrijf is van Facebook, Instagram en WhatsApp heeft immers een lange en vooral moeilijke geschiedenis met nieuwsorganisaties. En dus kan het zomaar ineens over zijn met de pret op WhatsApp.

Toch is Channels een van de weinige bronnen van verkeer met een stijgende trend, en geeft veel mediabedrijven en uitgevers de kans om directe relaties met het publiek op te bouwen en zo te zorgen dat het publiek niet meer alleen kijkt naar sociale media voor informatievoorziening. Talrijke mediakanalen heeft zich dan ook aangemeld voor WhatsApp Channels. Dat lijkt bijvoorbeeld CNN (met intussen 14,5 miljoen volgers), The New York Times (NYT) met 14 miljoen volgers en BBC News met intussen 9,3 miljoen volgers, geen windeieren te leggen.

Met Channels kom je buiten je bubbel

Newton-Rex vergelijkt in de NYT het product met de manier waarop mensen e-mailnieuwsbrieven ontvingen. Ze merkte op dat mensen regelmatig links en berichten die ze op Channels vonden, doorstuurden naar hun eigen privéchatgroepen, waardoor meer mensen nieuwsartikelen of updates konden lezen van andere mensen of bedrijven die hun eigen Channels runnen.

Volgens Swati Sharma, uitgever en hoofdredacteur van Vox.com, probeert Vox vooral “niet-nieuwsgerelateerde” en internationale doelgroepen te bereiken via haar WhatsApp-kanaal van intussen 482.000 volgers. In eerste instantie was het vooral een manier om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe producten te introduceren, zoals podcasts en nieuwsbrieven. “We proberen bewust lange berichten te plaatsen”, zegt ze tegen de Ne York Times. “We denken dat we ons daarmee kunnen onderscheiden. Als mensen gewoon in de app blijven en ons nieuws lezen vinden we dat geweldig.”

Tip: