3min Gadgets

Negeren van de voordelen van GenAI is ook een risico

Negeren van de voordelen van GenAI is ook een risico

Verantwoord gebruik van GenAI (Generatieve AI) is belangrijk zodat werknemers en consumenten zich comfortabel voelen bij het gebruik. Negeren is volgens Deloitte in elk geval geen optie.

Dat blijkt uit recent onderzoek van Deloitte onder meer dan 30.000 deelnemers in Europa, waaronder Nederland. De bekendheid van GenAI is in elk geval groot. Dat geldt voor zowel Nederlandse (65%) als Europese respondenten (66%). Tools met GenAI zoals ChatGPT zijn vooral in trek voor persoonlijke taken, zoals het genereren van ideeën of opzoeken van informatie. Opvallend is dat ongeveer 30% van de Europese respondenten deze tools minstens één keer per week gebruikt. Dit wijst op een hoog betrokkenheidsniveau. Desondanks blijft het verschil tussen gebruik van GenAI voor persoonlijke activiteiten (47%) en werkgerelateerde taken groot.

Vertrouwen opbouwen in AI

Bij vergelijking van de Nederlandse en Europese resultaten zijn er geen significante verschillen. Zowel in de EU als in Nederland varieert het vertrouwen in GenAI sterk. Het is vooral afhankelijk van wat je ermee doet. Toepassingen met een laag risico, zoals samenvattingen maken, worden over het algemeen meer vertrouwd. Toepassingen met een hoger risico, zoals financieel advies, baren meer zorgen. “Vertrouwen gaat niet alleen over technologie,” legt Sjoerd Kampen, Director Trustworthy AI bij Deloitte Nederland, uit. “Bedrijven moeten omgevingen creëren waarin werknemers zich comfortabel voelen om te experimenteren met AI en het op een veilige en gestructureerde manier omarmen. Bovendien moeten we werknemers ondersteunen bij verantwoord gebruik van GenAI. Ongeveer een kwart van de respondenten zegt dat hun organisatie geen richtlijnen of beleid heeft voor gebruik van generatieve AI. Deze richtlijnen zijn echter, samen met training en het creëren van AI-geletterdheid, cruciale instrumenten voor organisaties om GenAI op een betrouwbare manier in te zetten.”

Volgens de respondenten van het onderzoek blijven deepfakes en desinformatie, samen met zorgen om datalekken en privacy en onnauwkeurige resultaten belangrijke aandachtspunten. Velen wantrouwen bijvoorbeeld hoe hun gegevens worden beheerd bij interactie met GenAI. Maar organisaties moeten niet denken dat het simpelweg verbieden van GenAI-gebruik de veiligste route is. Medewerkers zullen deze tools toch wel gebruiken.

Productiviteit verbeteren en taken sneller uitvoeren

De meeste gebruikers van GenAI in Nederland geloven dat GenAI hun werk de komende twee jaar gemakkelijker (77%) en leuker (77%) zal maken. Het zal mogelijk sommige taken automatiseren (45%). Er is wel een duidelijke kloof in hoe organisaties hun medewerkers ondersteunen met training op het gebied van GenAI. Slechts 35% van de Nederlandse respondenten zegt dat hun bedrijf gebruik van generatieve AI op het werk stimuleert.

Voor organisaties is het volgens de onderzoekers essentieel om te investeren in uitgebreide trainingsprogramma’s om te zorgen dat medewerkers AI-tools effectief en verantwoord kunnen gebruiken. Maar Kampen denkt dat de echte waarde zal ontstaan als bedrijven verder gaan dan efficiëntiewinsten en overgaan naar meer transformationele veranderingen in hun bedrijfsmodellen. “Op dit moment gebruiken veel organisaties GenAI om bestaande processen te verbeteren, maar de echte game-changer zal zijn wanneer bedrijven hun bedrijfsmodellen volledig herzien rondom AI.” Hij noemt voorbeelden van Nederlandse bedrijven die al de overstap maakten van kleinschalig GenAI-gebruik naar bredere AI-gedreven transformatieprojecten, wat wijst op een verschuiving in hoe bedrijven de langetermijnwaarde van GenAI waarnemen.

Bedrijven moeten omgevingen creëren waarin werknemers zich op hun gemak voelen om te experimenteren met AI op een veilige en gestructureerde manier.

Tip: