2min Ondernemen

Negeren van GenAI bedrijfskritisch risico

Negeren van GenAI bedrijfskritisch risico

Voor de ethische en praktische gevaren van GenAI waarschuwen analisten regelmatig, ook op deze site. Maar ook het níet inzetten van GenAI brengt risico’s met zich mee, stelt Deloitte in een rapport.

Het Big Four-kantoor deed onderzoek naar het vertrouwen bij werknemers in generatieve AI (GenAI). Consultancy.nl schrijft daarover op haar website. Waar 65% van de Nederlandse respondenten bekend is met GenAI, werkt slechts 35% voor een bedrijf dat het gebruik van GenAI actief promoot.

Concurrentienadeel

Dit wijst op een terughoudendheid die kan leiden tot een concurrentienadeel, aangezien het achterblijven in AI-adoptie gevolgen heeft voor zowel innovatiekracht als aantrekkelijk werkgeverschap.

Het rapport van Deloitte laat zien dat Europese bedrijven die GenAI inzetten vooral voordelen zien in de snelheid en efficiëntie waarmee men taken uitvoert. Organisaties die de technologie niet omarmen, lopen directe voordelen mis in termen van productiviteit en kostenbesparing.

Vertrouwen en training essentieel

Voor organisaties die dergelijke voordelen van GenAI wel willen benutten, is het uiteraard belangrijk om de risico’s rond de technologie te minimaliseren. Hierin blijkt nog veel ruimte voor verbetering.

Zo geeft bijna een kwart (23%) van de Europese respondenten die GenAI gebruiken op de werkplek aan dat hun bedrijf geen formeel beleid heeft. Zonder beleid bestaat het risico dat medewerkers GenAI inzetten zonder controle. Of zonder ethische richtlijnen. Dat leidt mogelijk tot verkeerde informatie of problemen rond privacy. Met name deepfakes en desinformatie blijken grote zorgen te zijn onder gebruikers.

Weinig trainingen

Slechts 44% van de organisaties biedt trainingen over ethisch en technisch GenAI-gebruik. Zonder training is de kans op verkeerde toepassing van AI groter, met mogelijke imagoschade als gevolg.

Marc Verdonk, Chief Technology Officer bij Deloitte Nederland, stelt dat “het actief opbouwen van vertrouwen essentieel is voor een succesvolle AI-strategie”. Zonder deze investeringen missen bedrijven kansen, maar stellen zij zich ook bloot aan onnodige risico’s.