Jongeren maken vooral gebruik van sociale media om op de hoogte te blijven van het nieuws, een trend die volgens het onderzoeksrapport ‘Jongeren, nieuws en sociale media’. Het rapport, gepresenteerd door het Commissariaat voor de Media, stelt dat de nieuwsgewoonten die jongeren nu ontwikkelen, bepalend zullen zijn voor hun mediagedrag in de toekomst. Nieuwsmerken staan echter voor de uitdaging om jongeren effectief te bereiken, aangezien sociale media-platformen grotendeels de winst genereren uit het nieuwsaanbod. Niet de nieuwsorganisaties zelf.
Sociale media
Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de jongeren sociale media gebruikt voor hun nieuwsgaring, met als opvallende houding: ‘het nieuws vindt mij’. Jongeren geven aan meer geïnteresseerd te zijn in nieuws wanneer het hen direct raakt. Ondanks de veranderende nieuwsconsumptie wordt een vertrouwenscrisis ontkracht: 94 procent van de jongeren vertrouwt nieuws, een percentage vergelijkbaar met dat van oudere generaties.
Kloof
Amma Asante, voorzitter van het Commissariaat, benadrukt de noodzaak om de kloof tussen jongeren en journalistiek te dichten om een pluriform en onafhankelijk medialandschap te waarborgen. Het rapport bevat vier belangrijke aanbevelingen om dit te realiseren. Nieuwsorganisaties moeten hun aanbod aantrekkelijker maken voor jongeren door zichtbaar en herkenbaar te zijn op sociale media. Er wordt gepleit voor stimuleringsmaatregelen voor op jongeren gerichte nieuwsinitiatieven en snellere regulering van techbedrijven om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Daarnaast is er een oproep om binnen het onderwijs nieuwswijsheid te bevorderen, met bijzondere aandacht voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding.
Symposium
Het onderzoek, geleid door onderzoekers van het Commissariaat in samenwerking met Irene Costera Meijer, emeritus hoogleraar Journalistiekwetenschap, omvatte een vragenlijstonderzoek onder jongeren van 16 tot 24 jaar en hun ouders. De uitkomsten worden vandaag verder besproken tijdens het symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media: hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’, geleid door journalist en voormalig hoogleraar Jeroen Smit.