2min Ondernemen

Oracle lanceert AI-agenten voor verkoopprofessionals

Oracle lanceert AI-agenten voor verkoopprofessionals

Technologiebedrijf Oracle heeft op dinsdag een nieuwe set kunstmatige intelligentie (AI)-agenten gelanceerd om verkoopprofessionals te ondersteunen bij diverse klantgerelateerde taken.

Het in de VS gevestigde Oracle behoort tot de groeiende groep grote technologiebedrijven die zich richten op de ontwikkeling van virtuele assistenten die repetitieve of complexe taken met meer autonomie kunnen uitvoeren. Microsoft en Google, onderdeel van Alphabet, hebben AI-agenten ook centraal gesteld in hun strategieën.

Verkoopprofessionals

In tegenstelling tot algemene virtuele assistenten die door consumenten worden gebruikt, zijn de AI-agenten van Oracle specifiek ontworpen om complexe verkoopgerelateerde taken efficiënt af te handelen. Wanneer een verkoopmedewerker bijvoorbeeld een potentiële klant ontmoet, is het essentieel om bedrijfsgegevens bij te werken over de voortgang van een deal en relevante details vast te leggen. De AI-agenten van Oracle kunnen deze documentatie automatisch overnemen, verwerken en rapporteren, waardoor handmatige administratieve taken tot een minimum worden beperkt en de nauwkeurigheid van de gegevens wordt gewaarborgd. Dit verhoogt de productiviteit van verkoopteams en stelt hen in staat zich te concentreren op het opbouwen van klantrelaties.

Sommige taken zijn echter complexer. Een van de nieuwe AI-agenten, genaamd ‘customer intelligence’, kan gegevens uit verschillende Oracle-bedrijfssoftwarecategorieën verzamelen en een rapport opstellen voor verkoopteams die zich voorbereiden op onderhandelingen. Dit is mogelijk, zelfs als de records in verschillende talen beschikbaar zijn.

Cruciale informatie

Een praktisch voorbeeld is een verkoopteam in de Verenigde Staten dat ontdekt dat een terugkerende klant in een ander land zijn leveringen niet op tijd ontvangt. Deze informatie kan cruciaal zijn bij het aanbieden van concessies om een contractverlenging veilig te stellen.

“Onze klanten zijn vaak merken die misschien niet bij het grote publiek bekend zijn, maar die essentiële industrieële processen uitvoeren, zoals het verplaatsen van grondstoffen en de productie van machines. Ze opereren doorgaans wereldwijd”, aldus Rob Pinkerton, senior vice-president bij Oracle. “De mogelijkheid om al deze gegevens in verschillende talen samen te brengen is bijzonder nuttig voor verkopers.”

Oracle heeft aangekondigd dat de nieuwe AI-functies per direct beschikbaar zijn. De extra functionaliteit wordt zonder bijkomende kosten aangeboden aan klanten.