PayPal en Google bundelen hun krachten om de toekomst van online winkelen vorm te geven. Het partnership is er gedeeltelijk op gericht alles klaar te maken voor een toekomst waar niet klanten, maar hun AI-agents komen shoppen. Voor webwinkels is het partnership interessant om de aanprijzing van producten te verbeteren.
In de toekomst zou een autonome agent namens een consument kunnen winkelen. Daarbij gebruikt de agent PayPal-klantgegevens om producten te vinden die passen bij de voorkeuren van de shopper. “PayPal-data geeft AI de mogelijkheid om een echte diepe winkelcompagnon voor klanten te zijn”, legt PayPal-CEO Alex Chriss uit.
Concrete samenwerkingsplannen
Het partnership introduceerde PayPal Enterprise Payments voor Google Cloud, Google Ads en Google Play. Een interessanter onderdeel is de AI-samenwerking die verkopers moet helpen hun producten op maat aan te bieden aan specifieke klanten.
“Dit is een kans voor deze twee bedrijven om samen na te denken over hoe de toekomst van handel eruit gaat zien”, stelt Chriss. De bedrijven werken samen aan standaarden om ervoor te zorgen dat handelaren, consumenten en autonome AI-agents opereren met voldoende risicobeheersing en veiligheidsmaatregelen.
Het Google-partnership volgt net op de aankondiging van Google over de ontwikkeling van een nieuw protocol voor veilige betalingen door agents. Dit toont dat er momentum ontstaat rondom het concept van AI-gedreven e-commerce.