Het lijkt op een beursbericht van een bedrijf als Amazon in 2001. “Ja, we zetten vol in op e-commerce. En nee, winst levert het nog niet op.“
Dat schrijft retailgigant Walmart bij de presentatie van recente resultaten. Maar dan in 2024… “We bouwen omnichannel-ervaringen die klanten helpen beter te leven door hen tijd en geld te besparen, ongeacht hoe ze ervoor kiezen om te winkelen. We investeren in de toekomst van de detailhandel, waarbij we technologie gebruiken om onze operationele discipline te versterken en tegelijkertijd in te spelen op de veranderende behoeften van klanten met een nog sterkere bedrijfsstrategie. Deze acties hebben geleid tot hogere rendementen en bouwen voort op een solide staat van dienst in waardecreatie.”
Minder verlies op e-commerce
Tot zover de marketing, maar wat gebeurt er nu echt bij Walmart als het gaat om online verkoop? Bij de recente beursrapportage is het bedrijf tamelijk transparant: “De e-commerceverkopen van Walmart groeien […], waarbij de verliezen in dit segment afnemen naarmate de retailer werkt aan het verlagen van de kosten.”
De financiële topman van Walmer, John David Rainey, meldde dat Walmart in het tweede kwartaal van dit jaar een verlaging van 40% zag in de bezorgkosten per bestelling, en ook zei hij dat de e-commerceverkopen de grootste bijdrage leverden aan de verbetering van het operationele inkomen van Walmart op jaarbasis.
Inzet van AI
Het management van Walmart gaf ook updates over de inspanningen op het gebied van AI en automatisering. En niet voor niets, want analisten stelden eerder dat dit in de komende jaren miljarden aan besparingen en operationele efficiënties oplevert.
Walmart meldde dat klanten binnenkort toegang krijgen tot een AI-shopassistent die hen helpt slimme aankopen te doen door vragen te beantwoorden, zoals de kwaliteit van de verlichting in een kamer waar ze van plan zijn een nieuwe tv te plaatsen. Maar ook intern is AI niet zonder belang. Het voert taken als het opstellen van productbeschrijvingen “100 keer productiever” uit dan wanneer mensen dezelfde taak uitvoeren.
En ja, generatieve AI helpt om e-commerce winstgevender te maken. Dit omdat het zorgt voor relevantere productaanbevelingen aan consumenten en impulsaankopen stimuleert.